14 april 2009 -
Uit een vorige week gehouden mini-onderzoek van Memory Magazine naar het oriëntatiegedrag onder 98 hoogopgeleide vrouwen en hoogopgeleid multicultureel talent bleek dat bij 33 procent de recessie merkbaar is bij de uitoefening van het werk. Slechts zeventien procent merkt nog niets van de recessie.
Daarnaast zou 49 procent een baan accepteren onder het niveau van opleiding. Op de vraag wat voor deze doelgroep recessieveilige werkgevers zijn werd de (semi-)overheid het meest genoemd, gevolgd door het onderwijs, de zorg en internationaal georiënteerde bedrijven. Op de vraag wat voor deze doelgroep werkgevers zijn met een goed diversiteitsbeleid werd eveneens de (semi-) overheid het vaakst genoemd, gevolgd door internationale bedrijven als Shell en Philips.
Langer zoeken
Daarnaast kwam tijdens het onderzoek naar voren dat 70 procent van de ondervraagden denkt door de recessie langer te moeten zoeken naar een baan. Als het gaat om de baanzoekduur zien we dat van de ondervraagden 33 procent denkt tussen de één en drie maanden te moeten zoeken naar een fulltime baan, 40 procent denkt tussen de drie en zes maanden op zoek te zijn. Tevens kwam uit het onderzoek naar voren dat slechts twee procent van de respondenten verwacht maximaal een maand te moeten zoeken.