Succes begint met vertrouwen en respect van uw medewerkers
27 maart 2009 -
Vertrouwen is cruciaal in alle aspecten van ons leven. Maar vooral het vertrouwen in bedrijven en topmanagers is tanende. Hun korte termijn visie, egoïsme en inhaligheid lijkt immers de reden van de huidige malaise. Is het mogelijk dat uw medewerkers u blijven vertrouwen in zo'n negatief klimaat?
"Dat kan heel goed," stelt Shawna O'Grady, hoogleraar management aan de Queens School of Business. "Vertrouwen kan zelfs groeien onder zware omstandigheden, denk maar aan de banden die gesmeed worden op het slagveld." De sleutel tot vertrouwen, zowel in goede als slechte tijden, is het besef dat niemand alleen net zo slim is als iedereen samen. Bedrijven die deze simpele waarheid naleven en daarmee het vertrouwen van hun medewerkers winnen lijken twee kenmerken gemeen te hebben.
Meer dan geld
Ten eerste is geld verdienen niet hun enige doel. Twee voorbeelden. Southwest Airlines profileert zich als de maatschappij die haar klanten dankzij de lage prijs de vrijheid biedt om bij familie en vrienden te zijn wanneer dat maar nodig is. Daarnaast gaat ze er prat op de best mogelijke service te bieden. Om dat te realiseren is iedereen, van manager tot baliemedewerker, bevoegd om beslissingen te nemen, zijn hersens te gebruiken en alles in het werk te stellen om het de klant naar de zin te maken. Het resultaat: dolenthousiaste klanten én medewerkers. Een ander voorbeeld: Chick-fil-A is een fastfoodketen gebaseerd op religieuze idealen. Hoewel zondag over het algemeen de beste dag voor fastfoodrestaurants is, blijven die van Chick-fil-A principieel dicht. Een goede beslissing, zo blijkt. Medewerkers en managers staan in de rij. Ze hebben immers gegarandeerd tijd voor hun gezin. De keten heeft het laagste personeelsverloop van de branche.
Samenwerken
Ten tweede betrekken succesvolle ondernemingen zoveel mogelijk medewerkers bij belangrijke beslissingen. Obama deed hetzelfde. In zijn inauguratierede erkende hij dat er moeilijke tijden aan komen, maar beloofde hij meteen dat het land er door samen te werken bovenop zou komen. Dat wekt vertrouwen. En zo werkt het ook in ondernemingen. Als managers hun mensen behandelen als zakenpartners en hen betrekken bij belangrijke kwesties, voelen zij zich gerespecteerd. En respect leidt tot vertrouwen. Als u uw mensen respecteert, en zij respecteren u als leider, gaan ze voor u door het vuur.
Slecht nieuws
Veel managers zijn bang om slecht nieuws te brengen, omdat ze denken dat ze dan kwetsbaar, en dus zwak, overkomen. Het tegenovergestelde is echter waar. Als leidinggevenden toegeven dat er problemen zijn en hun mensen betrekken bij het zoeken naar een oplossing, wekt dat juist respect. Wees bovendien niet al te bang voor de reacties van aandeelhouders en andere belanghebbenden. Wie alleen op cijfers en resultaten let, vergeet dat goede cijfers en resultaten nooit bereikt worden zonder medewerkers en hun vertrouwen.
Wordt u vertrouwd?
Hoe ziet u of u gerespecteerd en vertrouwd wordt? Professor Ichak Adizes van de UCLA deed onderzoek naar verbale en non-verbale manieren waarop dit geuit wordt. Wie respect voor de ander heeft, kijkt die persoon aan terwijl hij met hem praat. Hij of zij is namelijk geïnteresseerd in de persoon en zijn mening. Vertrouwen uit zich in ontspannen gedrag. Mensen gaan zich voorzichtig en behoedzaam gedragen als ze in de buurt zijn van iemand die ze niet vertrouwen.
Om het vertrouwen van uw mensen te winnen is het van het grootste belang dat u medewerkers respecteert en belangrijke informatie met hen deelt. In goede en in slechte tijden. In goede tijden viert u samen de successen, in slechte probeert u samen de problemen op te lossen. Sluit u dus niet op in uw kantoor, maar laat uw gezicht zien, praat met uw mensen en zorg dat ze weten wat er speelt.