27 maart 2009 -
Het aantal vacatures voor verkopers in de zakelijke markt is in maart sterk toegenomen. Met de crisis in Nederland neemt op dit moment kennelijk weer het besef toe dat investeren in verkoop de manier is om met deze situatie om te gaan.
Ten tijde van recessie is het logisch om hoog in te zetten op acquisitie en in mindere mate op marketing en communicatie. Met name specialistische organisaties hebben nu veel mogelijkheden om hun business uit te breiden. Ook voor werkzoekenden biedt dit kansen: er is immers meestal geen speciale opleidingen nodig om verkoper te worden.
Stijgende lijn
"In de afgelopen weken kregen wij weer veel meer vacatureaanvragen binnen. Op dit moment is dit zelfs weer als vanouds meerdere per dag, dit zal bij onze collega's niet anders zijn," aldus Kor de Boer, Commercieel Directeur van SalesProfs. De groei zit met name in de telefonische verkoop en de junior buitendienst functies, en vooral organisaties in de Telecom en ICT/Internet hebben momenteel behoefte aan nieuw talent. De technische verkoopvacatures blijven op dit moment nog achter.
Erg eigenlijk dat bedrijven nog zo naief zijn dat ze denken dat ze door het aantrekken van verkopers door de recessie kunnen komen.
Er zijn talloze betere methodes om door de crisis te komen, maar blijkbaar zijn nog veel bedrijven zo product georienteerd dat ze voor deze non-oplossing kiezen.
@Ad
Ik deel jouw opmerking over product-oriëntatie en daarin ligt dus ook de oplossing om wel succesvol uit deze crisis te komen. We moeten niet meer kijken naar wat ons product kan, welke doelgroep daarbij hoort en hoe we deze doelgroep benaderen. Vandaag gaat het o.a. over hoe mensen die bepaalde producten en diensten willen afnemen de leverancier van die producten en diensten kunnen vinden. De vindbaarheid van de organisatie, het imago (betrouwbaarheid) en het gemak van bestellen staat daarbij hoog op de prioriteitenlijst. Verkopers kunnen hieraan bijdragen met online presentaties, persoonlijke gesprekken en vele varianten. Dit is dus een vak en vraagt om specialistische aanpakken.
Talenten hebben is alleen niet genoeg om ook business uit te breiden. Juist de goede voorbereiding van de verkoper (leren, oefenen, presenteren, oefefen, afsluiten, enz...enz.)is essentieel en de vaststelling van het niet hoeven te volgen van een speciale verkoopopleiding deel ik dan ook helemaal niet. Veel te veel kosten worden gemaakt voor bezoeken die niets opleveren. Niet omdat de klant niet zou willen, maar omdat de verkoper de kansen om zeep helpt.
Wil je over dit punt meer weten, dan kan Mofundus je op weg helpen met juist wel die peciale opleidingen.