zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB investeert wel in beveiliging, niet in bijbehorende kennis

26 maart 2009 - Het MKB besteedt steeds meer aandacht aan computerbeveiliging en investeert daar ook in. De kennis bij medewerkers over de risico's blijft echter ondermaats. Dat blijkt uit onderzoek van SpicyLemon onder bijna 500 bedrijven naar de aanwezige apparatuur, het aantal beveiligingsmaatregelen en de kennis van risico's.

Een tweede resultaat uit het onderzoek is dat de beveiliging achterblijft bij de groeiende complexiteit van netwerken binnen het MKB. Bedrijven investeren in nieuwe technologieën die het computernetwerk niet noodzakelijk groter, maar vooral technisch uitgebreider maken. Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden, maar ook meer risico's. De genomen beveiligingsmaatregelen zijn echter gebaseerd op de inmiddels verouderde situatie en daardoor niet voldoende om het complexere netwerk optimaal te beschermen. 



Scheve verhouding
Nienke Ryan, product- en strategiemanager van SpicyLemon: "We zien dat bedrijven hun netwerk stap voor stap upgraden. Hierdoor krijgen ze een steeds geavanceerder netwerk, waardoor ook meer mogelijkheden voor kwaadwillenden ontstaan. En juist daar schuilt het gevaar. Door wel de technologie uit te breiden, maar niet de beveiliging direct mee te laten groeien, ontstaat een scheve verhouding met alle gevaren van dien." 

Kennis blijft achter

Hoewel bedrijven steeds meer beveiligingsmaatregelen toepassen, ontbreekt het aan scholing. Medewerkers weten nauwelijks hoe virussen te werk gaan, hoe de kans op spam wordt vergroot en wat phishing is. Veel werknemers weten wel dat er gevaren zijn, maar hoe die ontstaan is voor hen meestal onduidelijk.
Nienke Ryan: "Gelukkig krijgt ook het MKB steeds meer aandacht voor beveiligingsmaatregelen. Er worden zelfs de eerste stappen gezet in de vergroting van de bewustwording. Dit laatste blijft echter vooralsnog beperkt door regels op te leggen en aan te geven wat wel en niet mag. Het onderwijzen waarom iets niet mag, blijft achterwege. Door ook dat onderwijs op te pakken, wat een relatief kleine stap is, vergroot je de kennis aanzienlijk waardoor die bewustwording veel groter wordt en de risico's beter worden ingeschat."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Imago en reputatie belangrijkste motieven voor informatiebeveiliging
 Baas vertrouwt medewerker blindelings – ten onterechte
 Werknemers blijven zwakste schakel in IT-beveiliging
 Tien tips voor betere databeveiliging
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10