25 maart 2009 -
De Amerikaanse beurzen laten een lichte verbetering zien, maar de economie zit nog steeds in het slop. Miljoenen Amerikanen verloren hun baan in de tweede maand waarin Obama aan het roer stond. Toch blijft het vertrouwen in de president groot. En dat bewijst zijn leiderschapscapaciteiten.
Wilt u hier de vruchten van plukken? Doe dan uw voordeel met deze vijf lessen die getrokken kunnen worden aan de eerste twee maanden van Obama's presidentschap.
1. Lokaliseer uw merk
President Obama liet Hillary Clinton zich geheel anders presenteren in verschillende werelddelen tijdens haar eerste trip, hoewel de Amerikaanse idealen van vrijheid en democratie altijd overeind bleven. Zo was ze in Azië ontspannen en spontaan en beantwoordde ze vragen van schoolmeisjes over haar favoriete popgroep en hoe ze Bill ontmoet had; in het Midden Oosten presenteerde ze zich juist bescheiden en conservatief. Op deze manier paste ze het merk Amerika effectief aan aan de verschillende landen. Wat het goed doet in het ene land, kan de plank immers volledig misslaan in het andere. Wilt u dat uw merk succes heeft in het buitenland? Pas het dan aan aan de lokale smaak en voorkeuren.
2. Verneder de concurrentie
Toen de onevenwichtige Rush Limbaugh, het nieuwe gezicht van de Republikeinse Partij, op de radio riep dat hij hoopte dat Obama zou falen, gaf hij Rahm Emanuel, stafchef van het Witte Huis, alle munitie die hij nodig had om de Republikeinen aan te vallen. Opgehitst door Emanuel, won Limbaugh een verbale bokswedstrijd tegen de voorzitter van de Republican National Committee, Michael Steele, waarmee de zwakte en verdeeldheid van de Republikeinen blootgelegd werd en een groot deel van de gematigde kiezers afhaakte. Op dezelfde manier kunnen ondernemingen de zwaktes van hun concurrentie uitbuiten om zelf beter uit de recessie te komen.
3. Luister naar uw klanten Obama’s regering maakt, veel meer dan voorgaande, gebruik van onderzoeken om de bevolking te begrijpen en te leren hoe hij het beleid het best verkocht kan worden. Zo gebruikt Obama steevast het woord ‘investeren’ in plaats van ‘herstructureren’ en ‘herstel’ in plaats van ‘recessie’. Uit onderzoek bleek namelijk dat deze bewoordingen positiever overkomen op de kiezers. Ook bedrijven moeten momenteel niet uitgaan van hun product, maar van hun klanten. Voer net als Obama veel onderzoek uit en pas uw beleid en producten vervolgens aan aan de resultaten.
4. Vermijd het noemen van exacte getallen
Om zijn stimuleringsplan erdoor te krijgen, beloofde Obama dat dat 3,5 miljoen banen zou sparen of opleveren. Hoewel het belangrijk is om krachtig en duidelijk over te komen, neemt hij het risico dat dit getal tegen hem gebruikt zal worden als het niet gehaald wordt. Ook managers moeten ervoor waken dat ze zich nooit onnodig vast kunnen laten pinnen op dergelijke harde cijfers. Beloof geen dingen die u niet waar kunt maken en, nog belangrijker, draai gedane beloftes niet net zo snel weer terug. U wordt er genadeloos op afgerekend. Vertel liever hoe u van plan bent uw doelen te bereiken, zonder exacte cijfers te noemen.
5. Zorg dat elke afdeling over toptalent beschikt
Obama deed er goed aan Hillary Clinton, George Mitchelle en Richard Holbrooke aan te stellen, maar liet tegelijkertijd na het ministerie van Financien goed te bemannen, net nu dat zo belangrijk is. Behalve Timothy Geithner ontbreekt het dat ministerie aan toppers. Britse regeringsfunctionarissen klaagden dat ze niemand konden bereiken en er was niemand die AIG de exacte voorwaarden van de genomen maatregelen uit kon leggen. Ook ondernemingen hebben op elke afdeling goede mensen nodig. Essentieel is dat die toppers zich daar ook oprecht gewaardeerd voelen.
De manier waarop deze ''wijze'' lessen met Obama in verband worden gebracht is gekunsteld en ver gezocht. Met een beetje goede wil zou je deze lessen ook aan George Bush kunnen toeschrijven. Maar ja, gebruik van de naam Obama trekt waarschijnlijk meer aandacht.
FC
|
|
31
-
03
-
2009
|
05
:
53
uur
Ben helemaal niet eens met Michiel. Bush luisterde niet naar het volk, maar naar Dick Cheney en Karl Rove. Vandaar dat zijn populariteit op het eind van zijn ambtsperiode maar 20% was. Hij bemande zijn ministeries ook niet met toppers, maar met ja-knikkers.
Valentino
|
|
25
-
08
-
2009
|
12
:
22
uur
Je ziet het wel veel.
Vaak zijn ondernemers en managers mensen die hun bezit en wereldje heel goed willen beschermen en zich zonodig willen afschermen. Om enigzins links over te komen brengen ze zich in verband met positieve associaties en de naam 'Obama'. Zolang het goed gaat! Verwijzend naar dit artikeltje.