18 maart 2009 -
Maar liefst 52 procent van de Nederlandse organisaties is bezig met het vernieuwen van het eigen intranet. Intranet is in korte tijd uitgegroeid tot hét medium voor interne communicatie. Het belang van het personeelsblad is substantieel afgenomen.
Dit blijkt uit lhet andelijke onderzoek 'Intranet Monitor 2009', dat werd gepresenteerd tijdens het Congres Intranet 2009 op 10 maart jongstleden in MediaPlaza te Utrecht.
Opvallend is dat een meerderheid van de organisaties aangeeft niet te beschikken over een intranetstrategie. Ook is vrije meningsuiting op intranet nog geen gemeengoed. Veel organisaties stellen grenzen aan interne redactionele vrijheden.
Interne ondersteuning
De focus van het intranet ligt de komende jaren op het ondersteunen van het dagelijks werk, interne sociale netwerken, web 2.0 functies en interne e-mail nieuwsbrieven. Meer dan de helft van de organisaties meet het intranetgebruik niet. Hierdoor missen zij de kans om verbeteringen uit te voeren aan de hand van gebruikersgedrag en -ervaringen. Gemiddeld hebben organisaties niet meer dan een mager zesje over voor hun intranet, waarbij het opvalt dat recent vernieuwde intranetten een significant hoger cijfer scoren.
Bezoekersgetallen meten is belangrijker dan een rapportcijfer. Tips over intranetvernieuwing, check: (Klik hier)
Rob Maase
|
|
16
-
05
-
2010
|
09
:
58
uur
Niet te beschikken over een intranetstrategie? Bij de gemeente Amsterdam is hiervoor nog veel te doen gezien de vele losse sites van onderdelen op internet.