17 maart 2009 -
Jongeren gebruiken meer geprinte materialen dan oudere collega’s. Van de generatie Y werknemers, gebruikt 85 procent vaak of zelfs altijd geprinte of geschreven materialen bij het maken van zakelijke beslissingen. Van de 55-plussers in het MKB kan 59 procent niet zonder papier bij besluitvorming.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van HP onder bijna 1.500 werknemers in het MKB in zeven Europese landen, te weten Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, Rusland en Duitsland.
Geen papierloos kantoor
De uitkomst van het door HP geïnitieerde onderzoek is opmerkelijk: de jongst onderzochte werknemers groeiden op in een digitale wereld. Toch gebruiken zij het meeste papier op de werkvloer. Daniëlle Snoeij, MKB Marketing Manager bij HP Imaging & Printing Group, onderstreept dit: "Jongeren zijn opgegroeid met computers en maken veel gebruik van social media. Je zou verwachten dat zij op de werkvloer weinig behoefte hebben aan geprinte materialen. Niets blijkt minder waar; het paperless office is nog niet binnen handbereik."
Begrijpend lezen
"Mensen die informatie op papier lezen, begrijpen een tekst sneller en onthouden deze beter, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Iowa. Hersenen gaan anders om met teksten op papier dan op een scherm. Wat dat betreft is het heel verstandig om sommige documenten te printen," aldus Snoeij.
Smartphone
Naast pen, papier en geprinte materialen worden de PC en de laptop veel gebruikt (78 procent) bij zakelijke besluitvorming. Het MKB raadpleegt ook rekenmachines (51 procent) en smartphones (negentien procent) bij het nemen van beslissingen op de werkvloer. Van deze hulpmiddelen is de laatste categorie generatiegevoelig; slechts zes procent van de 55-plussers gebruikt een smartphone op zo’n moment.
Als ik minister van finaciën was zou ik een flinke accijns heffen op A4-papier; zouden we eindelijk zuinig met het printpapier omspringen. Was het voordeel van computers destijds niet dat er geen papier meer nodig zou zijn? Intussen verslinden wij meer papier dan ooit door dat printen!