11 maart 2009 -
Nederlandse bedrijven grijpen de economische crisis nog niet massaal aan om te snijden in hun duurzaamheidsinvesteringen. Bijna een vijfde van de bedrijven gaat zich zelfs meer toeleggen op duurzaam ondernemen.
Dit blijkt uit de jongste Duurzaamheidbarometer van PricewaterhouseCoopers waarover Accountancynieuws bericht. Slechts zes procent heeft lopende investeringen gereduceerd of stopgezet. Verder vinden de spelmakers dat de kredietcrisis heeft aangetoond dat niet-financiële resultaten een grotere rol moeten spelen bij de beloning van topmanagers. De druk van aandeelhouders in deze is echter nog onvoldoende.
Drie categorieën Klaas van den Berg, Sustainability leader bij PwC deelde de bedrijven op basis van de barometer in drie categorieën in:
1. De ‘koplopers’
Zij geloven in kansen die de crisis hun zakelijk biedt
2. De ‘volharders’
Zij geloven in het duurzame gedachtegoed en laten hun huidige investeringen ongemoeid
3. De ‘sceptici’
Zij grijpen de crisis aan om besparingen te realiseren door duurzaamheidinvesteringen terug te draaien.
Van den Berg: "Het is interessant om te volgen of de koplopergroep groeit of slinkt naarmate de recessie aanhoudt. De brede opvatting dat hun klanten in toenemende mate een duurzame opstelling verwachten en dat duurzaam ondernemerschap zich daarom op termijn zal uitbetalen, sterkt mij in de gedachten dat de recessie geen negatieve impact heeft op deze groep." De volharders zijn volgens hem gevoeliger voor de recessie. "Zij reduceren hun duurzaamheidinvesteringen voorlopig niet maar zijn gematigder in hun overtuiging dat duurzaam ondernemen juist nu zakelijk kansen biedt. Deze groep heeft duidelijk prikkels van buitenaf nodig. Hier ligt een belangrijke taak voor een betrouwbare overheid die bijvoorbeeld investeringen naar voren kan halen en duurzame innovatie meer kan belonen."
Overheid
Negen van de tien respondenten vinden dat de publieke sector in deze tijd meer moet investeren in duurzaamheid. Tevens menen ze dat de overheid een grotere leidersrol moet gaan vervullen bij een omvattende strategie om de energie-, klimaat- en kredietcrisis het hoofd te bieden.
Bron:Accountancynieuws.nl
Mochten er 'volharders' zijn die dit lezen: duurzaam ondernemen biedt inderdaad kansen, dus mis ze niet. Voor de sceptici: het onderzoek 'sustainability in de supply chain' (van DPA Supply Chain dus mn voor logistici maar ook breder toepasbaar) monitorde het duurzaamheidsbeleid van 50 bedrijven uit de FEM top-300 en kwam oa tot de conclusie dat veel bedrijven gewoon niet op de hoogte zijn van de kansen die mvo ze biedt en geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Zoals wel vaker, nadat we door de goeroes zijn overtuigd, hebben we praktische handvatten nodig.