10 maart 2009 -
Maar liefst 84 procent van de MKB'ers is van plan collega-ondernemers te steunen in 2009. Dit doen zij door bij hen evenveel (61 procent) of meer (23 procent) producten en diensten af te nemen. Ruim de helft van het MKB in Nederland dat in 2009 de economische recessie vooral ketens en multinationals raakt en niet henzelf.
Succesvol ondernemen anno 2009 betekent dat er aandacht is voor lokale klanten (56 procent) en slimme manieren om meer handel aan te trekken (50 procent). Dit zijn enkele resultaten uit de MKB Succesbarometer van De Telefoongids & Gouden Gids, uitgevoerd door TNS NIPO onder 600 MKB'ers.
Geen verlies
Uit het onderzoek blijkt verder dat 33 procent van de ondernemers vindt dat men succesvol onderneemt zolang er geen verlies wordt gemaakt. Bijna de helft van de ondernemers geeft aan dat hun succes in 2009 belemmerd zou kunnen worden door minder klanten. Ruim 60 procent acht het mogelijk dat zij in 2009 minder succesvol zijn door een lager bestedingspatroon van klanten.
Doorzettingsvermogen
Dolf Weiler, Marketing Directeur van De Telefoongids BV: "Geweldig dat gedurende deze sombere tijden MKB'ers een gezonde volhardendheid laten zien. Dat is een teken van waar ondernemerschap naar mijn idee. Kernwaarden zoals trots, doorzettingsvermogen en lokale bekendheid zorgen er voor dat het MKB, dat overigens 99 procent van alle bedrijven in Nederland vormt, tijdens mindere tijden niet bij de pakken neer zit, maar uitgaat van haar eigen lokale kracht en elkaar steunt."
Lokale afhankelijkheid
56 procent van het MKB zegt voor succes afhankelijk te zijn van lokale klandizie binnen 50 kilometer afstand. Voornamelijk ondernemers in de industrie (65 procent) en detailhandel (83 procent) geven dit aan. Een kwart van de ondernemers in de detailhandel zegt zelfs afhankelijk te zijn van klanten binnen een straal van vijf kilometer. In de groothandel- en transportbranche is men het minst afhankelijk van lokale klandizie (27 procent).
Succes
Ondanks de crisis blijft de ondernemer relativeren en denkt vooral aan gezondheid en geluk als er wordt gevraagd naar de definitie van succes. De top vijf 'definities van succes' luidt:
1. Lichamelijke gezondheid
2. Gelukkig zijn
3. Financiële gezondheid
4. Het bereiken van doelen
5: Dromen waarmaken.
Goed om te lezen dat de motor van de economie druk doende is waar de overheid in faalt.
Voor de MKBer die geen goed netwerk heeft organiseren wij, tegen kostprijs, de bijeenkomsten ''samen door de recessie'' waar MKB ondernemers samen hun problemen, maar vooral oplossingen in kleine groepen kunnen bespreken.