zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB'ers helpen elkaar de recessie door

10 maart 2009 - Maar liefst 84 procent van de MKB'ers is van plan collega-ondernemers te steunen in 2009. Dit doen zij door bij hen evenveel (61 procent) of meer (23 procent) producten en diensten af te nemen. Ruim de helft van het MKB in Nederland dat in 2009 de economische recessie vooral ketens en multinationals raakt en niet henzelf.

Succesvol ondernemen anno 2009 betekent dat er aandacht is voor lokale klanten (56 procent) en slimme manieren om meer handel aan te trekken (50 procent). Dit zijn enkele resultaten uit de MKB Succesbarometer van De Telefoongids & Gouden Gids, uitgevoerd door TNS NIPO onder 600 MKB'ers. 



Geen verlies
Uit het onderzoek blijkt verder dat 33 procent van de ondernemers vindt dat men succesvol onderneemt zolang er geen verlies wordt gemaakt. Bijna de helft van de ondernemers geeft aan dat hun succes in 2009 belemmerd zou kunnen worden door minder klanten. Ruim 60 procent acht het mogelijk dat zij in 2009 minder succesvol zijn door een lager bestedingspatroon van klanten. 

Doorzettingsvermogen
Dolf Weiler, Marketing Directeur van De Telefoongids BV: "Geweldig dat gedurende deze sombere tijden MKB'ers een gezonde volhardendheid laten zien. Dat is een teken van waar ondernemerschap naar mijn idee. Kernwaarden zoals trots, doorzettingsvermogen en lokale bekendheid zorgen er voor dat het MKB, dat overigens 99 procent van alle bedrijven in Nederland vormt, tijdens mindere tijden niet bij de pakken neer zit, maar uitgaat van haar eigen lokale kracht en elkaar steunt." 

Lokale afhankelijkheid

56 procent van het MKB zegt voor succes afhankelijk te zijn van lokale klandizie binnen 50 kilometer afstand. Voornamelijk ondernemers in de industrie (65 procent) en detailhandel (83 procent) geven dit aan. Een kwart van de ondernemers in de detailhandel zegt zelfs afhankelijk te zijn van klanten binnen een straal van vijf kilometer. In de groothandel- en transportbranche is men het minst afhankelijk van lokale klandizie (27 procent). 

Succes

Ondanks de crisis blijft de ondernemer relativeren en denkt vooral aan gezondheid en geluk als er wordt gevraagd naar de definitie van succes. De top vijf 'definities van succes' luidt:
1. Lichamelijke gezondheid
2. Gelukkig zijn
3. Financiële gezondheid
4. Het bereiken van doelen
5: Dromen waarmaken.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis bedreigt groei MKB
 MKB’er schat economische ontwikkeling goed in
 MKB heeft service hoog in het vaandel
 Kredietcrisis verbroedert Nederlandse werknemers
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
11-03-2009
 | 
09:23 uur
Goed om te lezen dat de motor van de economie druk doende is waar de overheid in faalt.
Voor de MKBer die geen goed netwerk heeft organiseren wij, tegen kostprijs, de bijeenkomsten ''samen door de recessie'' waar MKB ondernemers samen hun problemen, maar vooral oplossingen in kleine groepen kunnen bespreken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10