Meeste HR-afdelingen letten niet op resultaten van opleidingen
4 september 2002 -
De meeste HR-afdelingen (Personeelszaken) in Nederlandse organisaties letten niet op de prestatieverbetering van medewerkers die opleidingen volgen. Ze bemiddelen bij het aanbieden van opleidingen, maar wat het effect van opleidingen is, wordt nauwelijks geëvalueerd.
De tevredenheid van interne klanten wordt belangrijker gevonden. Dat blijkt uit een onderzoek van Boudewijn Overduin, Frank Kwakman en Bart-Jan Metz.
Vier benaderingen Organisaties hebben volgens de onderzoekers grofweg vier benaderingen bij het invullen van het opleidings- en leerproces van medewerkers:
1. Aanbodgestuurd Medewerkers kunnen kiezen uit een vooraf geselecteerd aanbod van opleidingen
2. Vraaggestuurd De specifieke opleidingsvraag van medewerkers is leidend bij het vaststellen van te volgen opleidingen.
3. Prestatiegerichte benadering Bij opleiden en leren wordt gekeken naar het effect en de prestatieverbetering van opleidingen
4. Performancegerichte benadering HR-afdelingen zijn bij deze benadering niet alleen met opleidingen betrokken bij prestatieverbetering, maar bijvoorbeeld ook door middel van het herinrichten van werkprocessen en ondersteunende informatiesystemen.
Geen performancegerichte benadering Volgens de onderzoekers hanteren de meeste HR-afdelingen de tweede benadering (62 procent). Ruim een kwart werkt met de prestatiegerichte benadering en geen enkele HR-afdeling met de performancegerichte benadering.
Bron:M@n@gement