10 maart 2009 -
Vorige week bleek uit Brits onderzoek dat werknemers heel veel pikken om hun baan maar te behouden, zelfs onacceptabel gedrag van hun baas. Amerikaans onderzoek van Adecco bevestigt deze tendens. De werkplek blijkt steeds harder te worden. Niet het recht van de beste, maar dat van de meest meedogenloze geldt.
28 procent van de respondenten is bereid tot oneerlijk gedrag om zijn baan niet te verliezen, inclusief iemand anders de schuld geven van fouten, chantage en leidinggevende verleiden. Het meest meedogenloos en wanhopig is Generatie Y, en dan vooral de mannelijke leden. In dit klimaat van financiële zorgen en baanonzekerheid, krijgen Amerikaanse werknemers steeds meer last van stress en spanning. Een vijfde van de respondenten zegt dat de recessie een negatieve invloed op hun psychische gezondheid heeft.
Prestaties
Uit het Adecco-onderzoek blijkt ook dat ongeveer de helft van de ondervraagden verwacht dat hun salaris dit jaar gelijk blijft of zal dalen. Verrassend genoeg zeggen acht van de tien dat hun manager niet meer aandacht aan hun prestaties besteden dan voor de crisis.
Fraude
De wanhoop, woede en wrok die veel (ex)werknemers ervaren, verhoogt de kans op fraude en andere vormen van oneerlijkheid. Onderzoekers van verzekeraar Kroll waarschuwden Britse managers dat de recessie een verhoogd risico op fraude en corruptie met zich meebrengt. Bovendien ontdekten ze dat veel organisaties niet afdoende verzekerd zijn tegen de gevolgen daarvan. Richard Abbey, hoofd financieel onderzoek van Kroll Londen: "Voorheen eerlijke werknemers kunnen door de recessie, en hun eigen verslechterde financiële positie of gedaalde moraal, in de verleiding komen gebruik te maken van zwaktes in de bedrijfsvoering. Of medewerkers met de beste bedoelingen kunnen rommelen met de cijfers om de daadwerkelijke financiële positie van de onderneming te maskeren voor belanghebbenden." Hij voegt er wel aan toe dat bedrijven in slechte tijden hun financiën vaak beter controleren en dat de kans op ontdekking van fraude dus veel groter is. Toch wordt de meerderheid van de fraudegevallen nog steeds bij toeval of dankzij een klokkenluider ontdekt.