zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager optimistisch over duur en gevolgen recessie

4 maart 2009 - Eind 2009 zal de economie weer opleven. Dat denkt 32 procent van de topmanagers in West-Europa. Een kwart verwacht zelfs dat de economie in juni van dit jaar alweer aantrekt. Dit blijkt uit het online onderzoek dat Executives Online eind vorig jaar heeft gehouden onder ruim 2.000 leidinggevenden in zeven landen.

Dit positieve gevoel leeft ook bij de Nederlandse manager. Edwin Glas, General Manager van Executives Online Nederland, zegt in een toelichting: "De positieve houding die we tegenkwamen in het onderzoek heeft ons aangenaam verrast. Ook ben ik erg onder de indruk van de strategische inzichten en slimme tactieken die zijn aangedragen." 



Impact

Het onderzoek wijst uit dat de economische recessie de meeste impact heeft op personeelswerving (28 procent), gevolgd door uitvoering/ productie (27 procent). Ook marketing en sales hebben te lijden, maar wel stukken minder (resp. tien en achttien procent). Edwin Glas: "Dat is op zich niet erg vreemd. De meeste managers richten zich nu eerst op de core business, herzien de organisatiestructuur en stellen alles in werking om het team gerust te stellen." Het onderzoek toont aan dat veel bedrijven een vacaturestop kennen (38 procent), wervingsactiviteiten uitstellen (33 procent) en duidelijk minder risico nemen door interim personeel te verkiezen boven aanstellingen in vast dienstverband. 

Ervaring

77 procent van alle ondervraagden vindt het echt belangrijk dat de huidige leider ervaring heeft opgedaan in een eerdere recessie. Ervaren managers worden geacht minder door angst te worden gedreven en zijn meer geneigd te wijzen op het belang van langetermijnstrategieën dan hun minder ervaren collega’s. Daarbij zijn ze in staat
vertrouwen te scheppen bij het personeel. Veel ervaren managers maken zelfs juist nu gebruik van de toename op de arbeidsmarkt en grijpen hun kans om toptalent aan te trekken. Edwin Glas: "Een groot deel van de respondenten (64 procent) gaf ook leiding in de recessie van de begin jaren ‘90. Ik denk dat hun advies zeer waardevol is voor managers die nu voor de uitdaging staan hun organisatie door de huidige recessie te sturen met een positief eindresultaat." Hoewel geen enkele recessie hetzelfde is, zijn er wel lessen uit het verleden te trekken, zoals:
- Voer een agressief, maar strategisch kostenbeheer
- Maak van personeel een prioriteit
- Houd een strakke band met klanten 

Investeren

De helft van de ondervraagden richt zich op ‘wat echt belangrijk is’ en laat de rest achterwege. Toch is twintig procent van de respondenten in de Benelux van mening dat het verstandig is juist nu te investeren en de organisatie en middelen in te richten voor wanneer de economie weer aantrekt. Een Nederlandse manager: "De zaken gaan door en dit is een goed moment om het voortouw te nemen ten opzichte van concurrenten die wellicht de visie missen om, vooruitlopend op het herstel, snel actie te ondernemen". 

Team

De Nederlandse manager neemt nu iets meer risico dan de Engelse collega als het om het inrichten van het team gaat. De Nederlandse manager (negen procent) zet toch liever ervaren mensen in, vergeleken met de Engelse manager (vijf procent). Die laat kosten een grotere rol spelen en probeert het eerst liever met goedkopere junior mensen in het team.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO is ongekend optimistisch
 Overoptimisme staat planning in de weg
 CEO optimistisch over economie, niet over klimaat
 Slecht nieuws overheerst, maar manager is positief
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
4-03-2009
 | 
08:03 uur
Mooi om dat te horen en te lezen, wat snel komt, gaat ook weer snel.
Het zijn de ondernemers die samen de recessie snel weer geschiedenis kunnen maken, van de overheid hoeven we niks meer te verwachten, zeker niet nu Wouter Bos ook nog eens de aandeelhouders de schuld gaat geven. Wijzen naar een ander wijst meestal op het verbergen van eigen schuld en onvermogen.
Helaas is de werkelijkheid anders dan de antwoorden die in het onderzoek worden gegeven.
Downsizing is overal aan de orde van de dag, talenten worden als grof huisvuil aan de stoeprand gezet, bezuinigen gaat over de ruggen van het personeel, terwijl er vaak veel betere opties zijn.
Ja, organisatie aanpassen, ik heb meer dan een jaar geleden al eens gezegd dat het toen de juiste tijd was voor de aanpassing, maar nee, we wachten weer tot het tegen 12 uur wordt.
Ik hoor het steeds weer ''we stellen het project even uit tot het wat beter gaat'', tja, voor velen is het dan te laat en kan zelfs ik geen redding meer brengen.
Errol van Engelen  |   | 
4-03-2009
 | 
10:32 uur
Optimistische meningen zijn altijd welkom, we moeten elkaar niet constant de put in praten. So far, so good.

Volgens onderstaand artikel ''The Mother of all Disruptions'' staan we op een keerpunt, waarbij goede en slechte economische perioden elkaar sneller opvolgen. Vergelijk het met de steeds korter worden lifecycle van producten of diensten. Op zich is dat al een aardige 'disruption'.
(Klik hier)
Bodo Trietsch  |   | 
4-03-2009
 | 
19:03 uur
De wens is de vader van de gedachte.
Ik hoop natuurlijk dat het weer snel over is, maar betwijfel of dat echt zal gebeuren.

Een beetje optimisme is nooit weg, maar nu al beweren dat het snel voorbij is? Dat werd ook gezegd voorjaar 2008, het werd dramatisch slechter. En najaar 2008, het werd dramatisch slechter. En voorjaar 2009, het werd dramatisch slechter.

Dus nu het ergste vrezend bibberend in een hoekje kruipen? Nee. Je kunt het je gewoon niet veroorloven om alleen hier en daar wat kosten te snoeien, verder alles bij het oude te laten, en er het beste van hopen.

Dus wel op je kosten letten, maar ook heel serieus en heel intensief je hele strategie, bedrijfsvoering, alles dus, grondig bekijken en herzien. Bedenk dat het klimaat, ook binnen je bedrijf, daar nu goed voor is. Als je dat probeert heb je een kans er zelfs beter uit te komen, als je niks doet heb je de zekerheid er slechter uit te komen, als je er al uit komt.
Ad de Beer  |   | 
5-03-2009
 | 
07:48 uur
Bodo,
Alle bedrijven die nu pas actie ondernemer zijn minimaal een jaar te laat begonnen. Ze hebben alle waarschuwingen en adviezen links laten liggen en plukken daar nu de wrange vruchten van. Het loon van de angst of het loon van de naieviteit?
Je moet het dak repareren als de zon schijnt, niet als je huis al vol water staat.
T.J.  |   | 
5-03-2009
 | 
10:51 uur
Zet de economische dynamiek van de afgelopen 150-200 jaar weg in een grafiek. Dan wordt duidelijk dat een economie altijd down en weer up gaat. Het is nooit anders geweest en het zal nooit anders worden, hooguit wanneer en hoelang. Maar dat de op en neergaande beweging erin blijft, daar kun je volgens mij vergif op in nemen. Alleen ''hoe gaan we er mee om?'' kunnen we wel beďnvloeden, en daar ligt volgens mij een belangrijk gegeven. Kijk maar hoe je er zelf in zit en of dat ook de ''beste'' manier is............

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10