MKB'er weet nog weinig van digitale factuurverwerking
3 maart 2009 -
Ondernemers blijken slecht op de hoogte van de mogelijkheden van digitale factuurverwerking. Tweederde verwerkt facturen nog (deels) handmatig. Dit kost de ondernemer gemiddeld 40 uur per maand. Vier op de vijf ondernemers denken hun facturen over vijf jaar nog steeds handmatig te verwerken.
Ergernissen
De tijd die de afhandeling van facturen kost, is de grootste ergernis voor een kwart van de MKB’ers. Andere ergernissen zijn het gebrek aan zicht op de status van facturen (21 procent) en facturen die blijven liggen (16,7 procent). Verder raken facturen zoek of is de informatie voor betaalbaarstelling is incompleet, waardoor betaling op zich laat wachten. Bestelling, levering en factuur corresponderen bovendien niet altijd met elkaar, waardoor onjuiste betalingen worden gedaan.
Liquiditeit
Volgens Kevin Raaijmakers, Market Development Manager bij Ricoh Nederland, wordt de proceskwaliteit onvoldoende gewaarborgd en kan de snelheid van afhandeling omhoog. "Als facturen te lang blijven liggen heeft dat een negatieve invloed op de liquiditeit van een bedrijf, dat is momenteel van cruciaal belang." Het betalingsgedrag heeft ook invloed op de relatie met de klant. 60 procent van de ondernemers vindt dat je een onbetrouwbare partner bent als je facturen niet, te laat of onjuist betaalt. Volgens Raaijmakers, vinden MKB’ers het belangrijk om tijdig te betalen, maar kan er meer worden gedaan om inkomende facturen efficiënt af te handelen. "Organisaties hebben onvoldoende zicht op de toekomstige cashflow," aldus Raaijmakers. "Zeker ten tijde van recessie moeten kosten en opbrengsten goed in de gaten worden gehouden. Bedrijven kunnen de administratie efficiënter en overzichtelijker inrichten met de automatisering van processen en de digitale verwerking van facturen."
Weet iemand hoever ze hiermee zijn in landen als b.v. Duitsland?! Daar geldt, naar mijn weten, behoorlijk strenge regelgeving en is er sprake van aanvullende eisen van debiteuren (zoals b.v. ''Rechnung dreifach, sonst unbearbeitet zurück''......) waardoor e.e.a. volgens mij (nu nog ?!) problematisch lijkt.
Willem
|
|
3
-
03
-
2009
|
13
:
56
uur
Voor informatie over elektronisch factureren verwijs ik graag naar het platform ELFA: (Klik hier)
Daar is onder andere het laatste nieuws over (elektronisch) factureren en betalen te vinden