zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

LinkedIn wordt meest intensief gebruikt door veelverdieners

27 februari 2009 - De meeste gebruikers van LinkedIn ‘connecten’ alleen met bekenden, al kennen ze diegene alleen via de telefoon. Verder werken de meeste LinkedIn gebruikers op senior niveau: zestien procent is manager, 28 procent directeur. Een en ander blijkt uit eigen, internationaal onderzoek van LinkedIn naar haar gebruikers.

 Ongeveer tweederde van de database betreft besluitvormers: zij hebben invloed op aankoopbeslissingen van de onderneming. En wellicht nog interessanter: deze groep logt vaker in op LinkedIn en heeft meer connecties. De meest interessante uitkomst is misschien nog wel dat hoe groter het aantal connecties is die iemand heeft, hoe hoger het persoonlijk inkomen is. Bij mensen met een inkomen tussen 200.000 en 350.000 dollar is de kans zeven keer zo groot dat zij meer dan 150 connecties hebben. De onderzoekers stellen dat een sterk verband bestaat tussen het persoonlijke inkomen en het professionele succes van de ondervraagden enerzijds en het gebruik van LinkedIn anderzijds. 



4 soorten gebruikers

Qua segmentatie komt het onderzoek tot de volgende classificatie van gebruikers: 

1. Savvy Networkers (30 procent)

Deze groep gebruikers startte relatief vroeg met het gebruik van LinkedIn, heeft een bovengemiddelde interesse in technologisch innovatieve producten en is vaker actief op andere sociale netwerksites zoals Facebook. Zij hebben de meeste connecties (gemiddeld 61), het op één na hoogste persoonlijk inkomen (93.500 dollr) en hebben vaak het woord ‘consultant’ in de omschrijving van het beroep staan. 

2. Senior Executives (28 procent)

Deze groep is doorgaans iets later gestart met LinkedIn en is iets minder geïnteresseerd in technologisch innovatieve producten. Zij hebben vaak een baan op hoog niveau waar zij zeer tevreden mee zijn. Vaak zijn zij door een collega gewezen op LinkedIn, zij realiseren zich dan plots hoeveel belangrijke contacten op LinkedIn actief zijn en beginnen dan met het leggen van contacten. Gemiddeld hebben deze gebruikers 32 connecties en een gemiddeld inkomen van 104.000 dollar. Termen als ‘eigenaar’, ‘partner’, ‘executive’ of ‘associate’ zijn veel voorkomende baanomschrijvingen in deze groep. 

3. Late Adopters (22 procent)

Late adopters hebben meerdere uitnodigingen van vrienden en collega’s gekregen voordat zij deelnamen aan LinkedIn. Zij zijn voorzichtig in het gebruik van LinkedIn en gaan alleen connecties aan met vrienden en collega’s die zij goed kennen. Gemiddeld hebben zij 23 connecties. Deze groep heeft het op één na laagste persoonlijke inkomen (gemiddeld 88.000 dollar) en in de omschrijving van het beroep staan vaak woorden als ‘leraar’, ‘medisch professional’, ‘advocaat’ of het woord ‘account’ of ‘assistent’. 

4. Exploring Options (twintig procent)

Deze gebruikers hebben veelal een baan, maar staan wel open voor een nieuwe: zij zijn relatief vaak actief op websites als CareerBuilder.com. Misschien draagt het feit dat zij het relatief laagste inkomen hebben (87.500 dollar) daaraan bij. Zij tonen een bovengemiddelde interesse in technologisch innovatieve producten en gebruiken sociale netwerksites zowel voor zakelijke als persoonlijke interesses.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsnetwerk overbelast door recreatief gebruik
 Acht aandachtspunten voor een professioneel LinkedIn-profiel
 Kredietcrisis geeft zakelijk netwerk impuls
 Topmanager doet niet aan online netwerken
 
 
reacties
 
Vincent Smit  |   | 
2-03-2009
 | 
10:28 uur
LinkedIn is hot en er zijn inmiddels interessante discussies gestart over het nut van dergelijke netwerksites. 50% van mijn klanten komen via LinkedIn en waren daarvoor nog onbekenden van mij. Je kunt met de juiste strategie een enorme aantrekkingskracht creeren! Oftewel: give it a go!

Vincent Smit
Trainer
Just Connecting, hét trainingsbureau voor zzp'ers, freelancers en interim managers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10