LinkedIn wordt meest intensief gebruikt door veelverdieners
27 februari 2009 -
De meeste gebruikers van LinkedIn ‘connecten’ alleen met bekenden, al kennen ze diegene alleen via de telefoon. Verder werken de meeste LinkedIn gebruikers op senior niveau: zestien procent is manager, 28 procent directeur. Een en ander blijkt uit eigen, internationaal onderzoek van LinkedIn naar haar gebruikers.
Ongeveer tweederde van de database betreft besluitvormers: zij hebben invloed op aankoopbeslissingen van de onderneming. En wellicht nog interessanter: deze groep logt vaker in op LinkedIn en heeft meer connecties. De meest interessante uitkomst is misschien nog wel dat hoe groter het aantal connecties is die iemand heeft, hoe hoger het persoonlijk inkomen is. Bij mensen met een inkomen tussen 200.000 en 350.000 dollar is de kans zeven keer zo groot dat zij meer dan 150 connecties hebben. De onderzoekers stellen dat een sterk verband bestaat tussen het persoonlijke inkomen en het professionele succes van de ondervraagden enerzijds en het gebruik van LinkedIn anderzijds.
4 soorten gebruikers
Qua segmentatie komt het onderzoek tot de volgende classificatie van gebruikers:
1. Savvy Networkers (30 procent)
Deze groep gebruikers startte relatief vroeg met het gebruik van LinkedIn, heeft een bovengemiddelde interesse in technologisch innovatieve producten en is vaker actief op andere sociale netwerksites zoals Facebook. Zij hebben de meeste connecties (gemiddeld 61), het op één na hoogste persoonlijk inkomen (93.500 dollr) en hebben vaak het woord ‘consultant’ in de omschrijving van het beroep staan.
2. Senior Executives (28 procent)
Deze groep is doorgaans iets later gestart met LinkedIn en is iets minder geïnteresseerd in technologisch innovatieve producten. Zij hebben vaak een baan op hoog niveau waar zij zeer tevreden mee zijn. Vaak zijn zij door een collega gewezen op LinkedIn, zij realiseren zich dan plots hoeveel belangrijke contacten op LinkedIn actief zijn en beginnen dan met het leggen van contacten. Gemiddeld hebben deze gebruikers 32 connecties en een gemiddeld inkomen van 104.000 dollar. Termen als ‘eigenaar’, ‘partner’, ‘executive’ of ‘associate’ zijn veel voorkomende baanomschrijvingen in deze groep.
3. Late Adopters (22 procent)
Late adopters hebben meerdere uitnodigingen van vrienden en collega’s gekregen voordat zij deelnamen aan LinkedIn. Zij zijn voorzichtig in het gebruik van LinkedIn en gaan alleen connecties aan met vrienden en collega’s die zij goed kennen. Gemiddeld hebben zij 23 connecties. Deze groep heeft het op één na laagste persoonlijke inkomen (gemiddeld 88.000 dollar) en in de omschrijving van het beroep staan vaak woorden als ‘leraar’, ‘medisch professional’, ‘advocaat’ of het woord ‘account’ of ‘assistent’.
4. Exploring Options (twintig procent)
Deze gebruikers hebben veelal een baan, maar staan wel open voor een nieuwe: zij zijn relatief vaak actief op websites als CareerBuilder.com. Misschien draagt het feit dat zij het relatief laagste inkomen hebben (87.500 dollar) daaraan bij. Zij tonen een bovengemiddelde interesse in technologisch innovatieve producten en gebruiken sociale netwerksites zowel voor zakelijke als persoonlijke interesses.
LinkedIn is hot en er zijn inmiddels interessante discussies gestart over het nut van dergelijke netwerksites. 50% van mijn klanten komen via LinkedIn en waren daarvoor nog onbekenden van mij. Je kunt met de juiste strategie een enorme aantrekkingskracht creeren! Oftewel: give it a go!
Vincent Smit
Trainer
Just Connecting, hét trainingsbureau voor zzp'ers, freelancers en interim managers.