zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nieuwe baan, dezelfde slechte gewoontes

26 februari 2009 - Een nieuwe baan hoort een nieuwe start te zijn, maar de slechte (werk)gewoontes die menig werknemer meeneemt vanuit zijn vorige baan, kunnen goed presteren flink in de weg staan. En niet alleen zijzelf ondervinden daar hinder van, maar ook hun nieuwe collega’s.

Hoewel eerder opgedane werkervaring natuurlijk belangrijk is voor het bestijgen van de carrièreladder, moeten managers er rekening mee houden dat pas aangenomen werknemers niet alleen een frisse blik en nieuwe vaardigheden meebrengen. Het zou zelfs zinvol zijn dat nieuwe medewerkers een periode nodig hebben om slechte gewoontes af te leren die zowel henzelf als hun nieuwe werkgever schade toe kunnen brengen. 



Betere beoordeling
Dat stellen wetenschappers van het Fisher College of Business na onderzoek onder 771 werknemers en sollicitanten van een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij. Ze onderzochten de beoordelingen van de werknemers op het gebied van werkervaring en kennis, zowel bij de vorige als de huidige werknemer, en keken of er overeenkomsten waren. Zoals te verwachten viel, bleek dat eerder opgedane werkervaring tot meer kennis en vaardigheden leidde en daarmee tot betere beoordelingen. Maar zodra de onderzoeker eerder opgedane kennis en ervaring meenam, bleek de eerder opgedane ervaring nu tot lagere prestaties te leiden. 

Ervaring heeft ook nadelen
"Organisaties betalen de hoofdprijs voor medewerkers met werkervaring omdat die hen in staat stelt zonder lange inwerkperiode aan de slag te gaan en per direct een bijdrage te leveren," stelt Steffanie Wilk, mede-onderzoeker en assistent hoogleraar management en human resources. "Maar wat veel werkgevers zich niet realiseren is dat dingen die werknemers in een vorige baan geleerd hebben, negatief uit kunnen pakken. Ervaring brengt niet alleen voordelen, maar ook onverwachte kosten met zich mee." Zo kunnen ze gewoontes en manieren van werken meenemen uit hun oude baan, die in de nieuwe niet perse hoeven te werken. Werknemers zouden zich daarom aan moeten passen aan hun nieuwe omgeving en de daarbij behorende manier van werken moeten accepteren. Goede begeleiding van direct leidinggevenden, training en coaching kan helpen om oude, inefficiënte werkmethodes zo snel mogelijk af te leren. 

Aanpassingsvermogen
De onderzoekers keken ook naar het aanpassingsvermogen van de werknemers. Het bleek dat mensen die hoog scoren op aanpassingsvermogen, minder moeite hadden om de negatieve kanten van eerdere werkervaring los te laten. "Werknemers moeten beseffen dat niet alles wat ze geleerd hebben, ook in hun nieuwe baan van pas komt en ervoor open staan zich aan te passen aan hun nieuwe werkplek, zelfs als dat betekent dat ze bepaalde gewoontes af moeten leren." Ook de bedrijfscultuur speelt een rol: hoe meer de nieuwe cultuur overeenkomt met de oude, hoe sneller nieuwe medewerkers goed presteren in hun nieuwe baan. Verder viel op dat dat hoe langer iemand bij een ander bedrijf gewerkt had, hoe langer de negatieve effecten van die vorige baan bleven hangen. 

Begeleiding
Werkgevers op hun beurt moeten er eens bij stil staan hoe ze nieuwe medewerkers inwerken en hoeveel ze over hebben voor werkervaring. "Managers gaan er vaak van uit dat ervaren nieuwe werknemers niet zoveel begeleiding nodig hebben als onervaren nieuwelingen. Dat zou echter wel eens omgekeerd kunnen zijn: die ervaren mensen moeten immers oude gewoontes afleren en dat is nu eenmaal moeilijker dan het aanleren van nieuwe." Wilk benadrukt overigens dat de voordelen van werkervaring groter zijn dan de nadelen en dat die ervaring zeker gewaardeerd moet worden door werkgevers.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Young professional en organisatie botsen
 Goede inwerkperiode cruciaal voor binding
 Helft nieuwe werknemers is een ‘foutje’
 CEO komt langzaam op gang
 
 
reacties
 
Frans  |   | 
27-02-2009
 | 
07:41 uur
Niets nieuws onder de zon dus.
Dat hadden ze ook niet hoeven onderzoeken.
Will Robben (DGA Venrooy Cable Equipment bv)  |   | 
27-02-2009
 | 
09:28 uur
Oude wijn in nieuwe zakken, duur onderzoekje geweest? De link die het verhaal niet legt is dat bedrijven steeds flexibeler en sneller moeten reageren op de steeds sneller veranderende markt, en dat daardoor een frisse jonge kijk zich nogal eens belangrijker toont dan ervarenheid. Hangt wel veel van de job af. Ervaring heeft ALTIJD betrekking op het verleden, maar een ''knip'' maken met dat verleden en vernieuwend zijn is de grootste bron van succes. Churchill zei het al n.b. 70 (!) jaar geleden : ''to improve is to change; to be perfect is to change often''. Het is precies daarom waarom ons bedrijf sinds 2 jaar flink groeit. Maar daarvoor waren wel frisse, nieuwe inzichten nodig en moest veel ''oude ervarenheid'' uit de weg. Radicaal vernieuwen lukt anders never nooit.
Matha van de Pasch  |   | 
27-02-2009
 | 
10:03 uur
Misschien wordt het, gezien diverse calamiteiten van personeel bij overheidsinstellingen, eens hoog tijd om de nieuwbakken werknemer eens grondig door te lichten, voordat deze bij welk bedrijf dan ook zijn diensten aan biedt. Betrouwbaarheid en persoonlijkheid hebben m.i.weinig te maken met werkervaring. Ook zou men zich meer moeten verdiepen waarom iemand naar een andere werkgever overstapt. Gaat het om het aanpassingsvermogen, collegialiteit e.d. wat hier ontbreekt, of is het inderdaad de nieuwe uitdaging waar iemand aan toe is. Iemands wezen kun je niet veranderen en zal dus worden meegenomen naar de volgende job. Wat ook een rol speelt is dat jongere mensen nou eenmaal sneller te kneden zijn dan oudere. Werkervaring is zeer zeker belangrijk gezien men dan meerdere deuren opent. Een klein nadeel is wel dat een werkgever zijn bedenkingen heeft als iemand om de 2 jaar van baan wisselt. Dan rijst weer de vraag hoe lang deze persoon weer bij deze nieuwe werkgever blijft. Tja wat is wijsheid.
Aliet  |   | 
27-02-2009
 | 
17:06 uur
WErken in een team komt het meestal op neer.
Op groeien in een gezin daar begint het functioneren in een groep toch al mee?
Dan is het de levenservaring en de mensen om je heen en natuurlijk je zelf.
Welke keuzes maakt een mens in zijn leven, waarom maaktde persoon die keuzes?
Annpassen en werkervaring, nieuwelingen.
Ook daar is weer wat over te zeggen.
Wat voor instelling groot of klein.
Hoe functioneert de manager en hoe functioneert het team in combinatie met de manager.
Ik ga er van uit dat het correct is, maar dat gebeurt vaak niet. De oude medewerkers kunnen erg storend zijn want die laten zich immers niets vertellen en willen graag de controle houden. Klikt het met de nieuwe medewerkers , zijn er mensen in het oude team die voorkeuren hebben? En de manager trapt er in? Het gebeurtik heb het echt meegemaakt, ongelooflijk. Mensen met veel goede ervaring, funtioneren die ook goed in het team? Daar moet wat mee gedan worden. Zijn er personen in het team die een bepaalde opvatting hebben? Wat niet overeen komt met het beleid of met een andere collega die gekleineert wordt.
Ik kan er wel een boek over schrijven.
Een sterk en goed funtionerend team zegt veel over het management maar ook over de teamleden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10