26 februari 2009 -
Millennials doen hun intrede op de werkvloer en laten een diepe indruk achter op eerdere generaties met hun compleet andere visie op hun carrièreverwachtingen. Om werkgevers wereldwijd te helpen de generatieverschillen te begrijpen, deed Porter Novelli uitgebreid onderzoek naar het professionele gedrag van Millennials.
6minutes.be vat het daaruit voortgekomen rapport ‘Intelligent Dialogue: Millennials’ samen. Millenials streven niet dezelfde doelstellingen na die Babyboomers of Generatie X als ‘logisch’ beschouwen. Dat iedereen vooruit wil op het werk of dat werken dé manier is om een succesvol leven te hebben en ook dat privacy belangrijk is bijvoorbeeld. Het is niet makkelijk, maar om Millennials te begrijpen moet men deze ‘vooroordelen’ – en nog vele anderen – aan de kant zetten.
Werken om te leven Millennials zijn verstandig en ambitieus. Ze willen deel uitmaken van een team, ideeën bedenken en mede verantwoordelijk zijn voor het resultaat. Ze willen succes hebben in hun carrière, maar onder hun eigen voorwaarden, en ze vinden dat hun verwachtingen belangrijk moeten worden gevonden door hun werkgevers. Centraal binnen die verwachtingen staat dat ze werken om te leven, in plaats van leven om te werken. Millennials vinden dat werk leuk moet zijn, en dat onderaan de ladder beginnen voor sukkels is. Zelfs in tijden van onbegrensde connectiviteit, geloven ze dat er momenten zijn waarop je niet moet werken.
Tips
Het rapport bevat naast allerlei aanbevelingen ook tips van 24 senior managers van Porter Novelli om Millennials te managen. De belangrijkste zijn:
1. Laat millennials deel uitmaken van commissies, groepen, teams Millennials zijn zeer sociaal, werken graag samen met ‘vrienden’ en hechten veel belang aan ‘communities’.
2. Herken en gebruik de tendens tot impulsiviteit
Geef Millennnials projecten waarbij ze moeten ‘multitasken’ en leg hun strikte deadlines op zodat ze niet afgeleid worden.
3. Onthoud dat er geen grens is tussen werk en privé
Leer de Millennial persoonlijk kennen zonder in de ‘vriendschapsval’ te lopen.
4. Ga aan de slag met ‘instant messaging’
Millennials verkiezen dit medium en geven ook onmiddellijk antwoord als u ze op deze manier benadert.
5. Vergeet de theorie van hoe je vooruitgaat binnen de organisatie
Als een Millennial een zijsprong wil maken om zijn portfolio uit te bouwen, juich dit dan toe.
6. Erger u niet aan MP3-spelers
Multitasken is de sterkste kant van de Millennial. Het is hun manier van leven, en ze zijn veel betere team-players dan voorgaande generaties ooit zijn geweest.
Bron:6Minutes