Menselijke factor steeds bepalender voor overnamesucces
24 februari 2009 -
De kans dat een overname slaagt is veel groter als de koper eerst onderzoek doet naar de zachte en menselijke factoren van de beoogde overnamepartij. Bedrijven die onderzoek doen naar de cultuur, organisatie en het menselijk kapitaal hebben ruim twee keer zo veel kans op succes dan bedrijven die dat niet doen.
Bijna 70 procent van de topmanagers geeft aan immateriële activa meer in hun overwegingen te willen betrekken bij toekomstige fusies en overnames. Nu nog laat ruim een derde van de kopers na om een formele due diligence uit te voeren naar de ‘zachte’ factoren. Dit en meer blijkt uit onderzoek van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group.
Waarde
Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het menselijk kapitaal door managers aanzienlijk onderschat. Het volledig betrekken van de zachte kant is belangrijker dan ooit, volgens de onderzoekers. "In het huidige business klimaat zijn middelen schaars en leidt een verkeerde beweging bij een fusie of overname tot de ondergang van de koper," aldus Herman Koning, Director bij Hay Group. "Deals die zijn gemaakt tijdens een recessie zijn vaak de outperformers ten opzichte van de deals die zijn gemaakt tijdens een hausse. De aantrekkelijkheid voor kopers om hun core business te versterken, is tijdens een recessie des te groter. Maar nu je slag slaan, betekent nog meer dan anders dat je je huiswerk volledig maakt. En dat is meer dan het juist uitvoeren van de financiële en juridische due diligence."
Kansen
Fusies en overnames bieden juist kansen in tijden van recessie, volgens de onderzoekers. "De basis voor iedere fusie of overname moet leiden tot het versterken van de concurrentie positie van de koper," zo concludeert Koning. "Het aanvullen van de klassieke due diligence met onderzoek naar de ‘intangibles’ is van wezenlijk belang om de kans op succes van de overname te maximaliseren, en in het bijzonder tijdens een recessie."
Menselijke factoren
Koning vertelt verder: "Leiderschap bij acquisities betekent vooral ‘weten wat je niet weet’. Senior executives moeten in deze tijd meer tijd en energie besteden aan de aansluiting van de ‘zachte factoren’ tussen koper en doelwit." Zowel voor, tijdens als ná het acquisitieproces moeten volgens de onderzoekers gedetailleerde vragen gesteld worden over:
- Het organisatiekapitaal zoals besturing, besluitvorming en cultuur;
- Het relatiekapitaal zoals klantentrouw, leveranciersnetwerk, samenwerkingsverbanden en merkperceptie;
- Het menselijk kapitaal zoals productiviteit, managementkwaliteit en werknemersbetrokkenheid.
Over het onderzoek
Het fusie- & overnameonderzoek is uitgevoerd in de tweede helft van 2008 door Mergermarket in opdracht van Hay Group. Meer dan 560 senior executives uit 21 landen, die in de afgelopen drie jaar bij minimaal drie transactie met waardes van minimaal 500 miljoen dollar betrokken zijn geweest, zijn ondervraagd.
Inderdaad, bij de vele overnames (fusies bestaan niet) die ik heb mogen begeleiden is steeds gebleken dat een personele due dillegence de kans op succes aanmerkelijk verhoogt. Het personeel scannen kost tijd, maar levert veel rendement op. Miskopen kunnen daardoor makkelijker worden vermeden, mede omdat niet de financiele cijfers maar de human resources de basis zijn voor succes en overleven.
John-André Luyten
|
|
25
-
02
-
2009
|
14
:
52
uur
Ik onderschrijf de conclusies van Hay Group zeer en onderbouw dit met mijn eigen ervaring.
Te vaak gaat het bij fusies en overnames om 2 dingen: de 'stoelendans' van de directie en het geld. Daarna een hele tijd niets en vervolgens komt synergie etc. Cultuur is 'moeilijk' meetbaar dus daar praat men liever niet over, laat staan dat dit een punt is bij de fusiebesprekingen.
Juist die immateriële zaken zoals cultuur zijn echter bepalend voor het succes!
Is het niet altijd zo dat om dergelijke meer abstracte zaken te kunnen zien en waarderen, het onderscheid er is tussen 'managen' en 'leiden'. Een fundamenteel verschil, niet alleen bij fusies.