23 februari 2009 -
Veel topmanagers beschikken niet over de juiste competenties om hun taken naar behoren uit te voeren. Bovendien belemmert de persoonlijkheid van de leiders hen om deze vaardigheden aan te leren of serieus te luisteren naar feedback.
Dit blijkt uit een promotie-onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam, zo weet MD Weekly. Er is hier sprake van een paradox. Enerzijds is een dominante persoonlijkheid een voorwaarde om de top te bereiken, anderzijds remt een dergelijke persoonlijkheid sociabiliteit, intellectualiteit en gewetensvolheid. Bovendien lijken assertiviteit, prikkelbaarheid, gehaastheid en onrust te leiden tot resistentie tegen leeractiviteiten en feedback.
Beloning
De huidige generatie leiders heeft carrière gemaakt in een periode waarin een hoofdrol was weggelegd voor een proces van belonen van gedrag en resultaten. Door de marktturbulentie betekende dit beloning voor resultaten op de korte termijn. En dit leidt tot onrust, assertiviteit en gehaastheid.
Bron:Gids voor Personeelsmanagement, MD Weekly