2 september 2002 -
Sommige ondernemers is niets te dol om de goedkoopste te worden en te blijven in hun marktsegment. Prijsvechten lijkt lucratief omdat koopjesjagers per definitie nooit alleen komen.
Een geringere marge wordt dan gecompenseerd door een grotere omzet. Prijsvechten heeft echter ook een keerzijde.
Wat u niet over het hoofd moet zien, als u een prijsvechter wordt:
Klantenbestand Koopjesjagers zijn over het algemeen geen loyale klanten. Ze slaan hun slag als het bij u goedkoop is, en bij een ander als die de beste aanbieding heeft.
Bedrijfsvoering Als u de goedkoopste wilt zijn, moet u niet alleen de concurrentie goed in de gaten houden, maar ook uw eigen bedrijfsvoering. Scherp onderhandelen, goedkope huisvesting, lage salarissen: het moet wel bij u passen.
Imago Prijsvechten brengt met zich mee dat het imago van wat er bij u te halen valt, 'goedkoop' wordt. U krijgt de naam kwantiteit boven kwaliteit te verkiezen, hoe goed uw waren in werkelijkheid ook mogen zijn.
Goodwill Dat u niet op sympathie hoeft te rekenen bij de 'vijand', is - als het goed is - een ingecalculeerd risico, maar u verliest ook goodwill bij collega's die normaalgesproken een heel ander type klant bedienen.
Bron:De Zaak