Bedrijfsnetwerk overbelast door recreatief gebruik
20 februari 2009 -
Bijna 40 procent van het breedbandnetwerk binnen bedrijven wordt recreatief gebruikt. Steeds vaker worden op het werk namelijk bezoekjes gebracht aan sites als YouTube, Facebook, LinkedIn en internetwinkels. Dat blijkt uit internationaal onderzoek door Blue Coat Systems onder 1.000 IT-managers.
Nigel Hawthorn vice-president international marketing bij Blue Coat, zegt op accountingweb.nl: "Dergelijk gebruik belast het netwerk, maar toepassingen als SOA en Web 2.0-technologieën kunnen ook waardevol zijn voor een bedrijf." Desondanks geeft 56 procent van de respondenten aan het moeilijk te vinden te bepalen of dergelijke toepassingen waardevol kunnen zijn voor het bedrijf. Volgens Hawthorn heeft dit alles te maken met een gewenningsproces. Bovendien vragen veel bedrijven zich af of het gebruik van bijvoorbeeld Web 2.0-technologieën wel veilig is: 85 procent van de IT-managers maakt zich hier zorgen over.
Toename
51 procent van de IT-managers geeft aan dat het privégebruik van het bedrijfsnetwerk de afgelopen twee jaar met maar liefst 200 procent is toegenomen. "Dit betekent een enorme uitdaging voor IT-managers. Zij doen er goed aan in beeld te brengen hoeveel procent van de breedbandverbinding in het bedrijf voor privédoeleinden wordt gebruikt," zegt Hawthorn. Zodra dit bekend is, kan worden bepaald welke toepassingen wel en welke niet belangrijk zijn.
Bron:Accountingweb