Vergroten van betrokkenheid vergroot overlevingskans
19 februari 2009 -
De economische crisis slaat flink om zich heen. Iedere dag worden nieuwe cijfers bekend over toenemende werkloosheid en al dan niet te nemen noodmaatregelen. Toch klinkt inmiddels een tegengeluid: de crisis biedt ook kansen, en niet alleen aan nieuwkomers die in het gat springen van hun failliete voorgangers.
Juist bestaande bedrijven, en hun medewerkers, kunnen hun voordeel doen met de economische crisis – en er straks flexibeler, beter op orde en met meer werkplezier uit komen. Dit is de opvatting van Organize yourself. "Natuurlijk, de huidige crisis is ellendig, geen misverstand daarover," zegt Arjan Dokman van bureau Organize yourself. "Je zult maar je baan kwijt raken, of te maken hebben met gedwongen werktijdverkorting. Dat is uitermate triest. Maar de keerzijde is dat deze crisis ons wel met de neus op de feiten drukt. We zullen met zijn allen flexibeler moeten worden, beter moeten inspelen op veranderende behoeften in de markt. Maar ook wendbaarder worden als het gaat om de behoeften van medewerkers, en eindelijk eens echt gaan inspelen op de mogelijkheden van flexibel werken. Dat vergroot het plezier in werk, de betrokkenheid en daarmee uiteindelijk ook de productiviteit."
Flexibiliteit
Al een aantal jaar traint Dokman medewerkers in tal van werkomgevingen, zowel in het bedrijfsleven als bij overheden. Hoe verschillend iedere omgeving ook is, één ding valt de trainer van Organize yourself altijd op: "Medewerkers hebben behoefte aan een zekere mate van flexibiliteit, en die wordt door de werkgever lang niet altijd geboden. Dat drukt op het werkplezier, en daarmee op de productiviteit." In tijden van crisis zouden organisaties extra oog voor dit soort zaken moeten hebben, vindt Dokman: "Er blijven minder mensen over, en die moeten met elkaar meer output genereren. Dat lukt alleen als die mensen optimaal betrokken zijn, en lol hebben in wat ze doen. Aan werkgevers de schone taak om daarin te investeren, en gelukkig hebben ook steeds meer werkgevers dat door. In tijden van crisis zit al helemaal niemand te wachten op een medewerker met burn-out."
Duidelijkheid
Investeren in betrokkenheid en werkplezier. Het klinkt mooi, maar hoe doe je dat dan? Volgens Arjan Dokman is het vooral zaak om dicht bij het werkproces te blijven: "Dit zijn geen tijden voor teambuilding in de Ardennen, en dat hoeft ook helemaal niet. Mensen hebben nu vooral behoefte aan meer duidelijkheid op en rond de werkplek. Bedrijven investeren bijvoorbeeld in trainingen, die medewerkers meer overzicht opleveren over datgene wat ze te doen hebben, en waarmee ze minder afhankelijk worden van de vele stapels en gele stickertjes op hun bureau. Dit soort trainingen voorkomt vaak overspannenheid, en maakt bijvoorbeeld ook de drempel lager om eindelijk eens wat vaker thuis te werken – een wens van veel werknemers en uiteindelijk een flinke kostenbesparing voor werkgevers. Het mes snijdt aan meer kanten tegelijk, en die creativiteit is precies waar een economische crisis om vraagt. Dan wordt het een interessante optelsom: flexibiliteit + werkplezier = betrokkenheid = productiviteit. En uiteindelijk vergroot dat de overlevingskans in de economische crisis!"
In de kern is het allemaal waar wat er wordt gesteld.
De basis van een excellerende organisatie zijn de mensen, de medewerkers. Geef mensen zelfsturing, maak self-managing-teams en introduceer empowerment. Daardoor stijgt de betrokkenheid geweldig en neemt ook de inzetbaarheid van medewerkers geweldig toe.
Door daarnaast talentmanagement in te voeren, zal de betrokkenheid van mensen nog verder toenemen.
Maar is er meer dan betrokkenheid alleen.
Ook talent, competentie en leiderschap zijn onmisbaar om het optimale rendement uit medewerkers te halen.
Flexibiliteit is niet voldoende, de organisatie moet lenig zijn, makkelijk en zonder problemen meebewegen met alle veranderingen in de maatschappij, hoe snel en onverwacht ze ook komen en gaan.
Met bijvoorbeeld het K3 model kan de organisatie echt klaar worden gemaakt voor de toekomst.