zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Raad van Bestuur trekt de teugels weer aan

17 februari 2009 - Bestuurders van multinationals willen weer de touwtjes in handen krijgen. Nu de economie in zwaar weer ligt, is driekwart van de multinationals voornemens om te centraliseren. De afgelopen jaren decentraliseerde juist de meerderheid van hen.

Roland Berger Strategy Consultants presenteerde maandag ruim tien jaar internationaal onderzoek naar de organisatie-inrichting van de staffuncties (IT, HR, Finance, etc.), in navolging van haar studies in 1999, 2003 en 2006. Aan het onderzoek naar de managementstructuur en reorganisatieplannen namen 57 hoofdkantoren van multinationals uit verschillende Europese landen deel. "Omdat we dit al sinds eind jaren 90 in kaart brengen, kunnen we heel duidelijk een correlatie zichtbaar maken tussen economische conjunctuur en de mate van centralisatie. Als het economisch goed gaat, laten bestuurders de touwtjes vieren, gaat het minder, dan worden de teugels weer stevig aangetrokken." 



Slingerbeweging

"Deze slingerbeweging is wel verklaarbaar, maar ook opvallend groot," zegt Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger Nederland en verantwoordelijk voor het onderzoek. "Op zich is het goed dat bedrijven zo scherp reageren op bewegingen in de macro-economie en hier hun organisatie op aanpassen, maar de slingerbeweging is zodanig frequent dat het op zwabberen lijkt. Iets meer balans hierin zou de organisatiestabiliteit, motivatie van de medewerkers en slagkracht ten goede komen."
Driekwart van de onderzochte bedrijven verwacht dat hun firma in de komende jaren meer gecentraliseerd zal worden. Nu al is het percentage van de medewerkers dat zich op het hoofdkantoor bevindt aan het toenemen ten opzichte van 2005. Met deze ontwikkeling lijkt een einde gekomen aan een lange periode van decentralisatie van verantwoordelijkheden en staffuncties binnen multinationals. Van der Slot: "Omdat de taart overal wat kleiner wordt, is iedereen nu druk bezig met kostenmanagement. Onder andere door middel van centralisatie van verantwoordelijkheden en staffuncties hoopt men op overhead kosten te kunnen besparen." 

Shared Service

In het verlengde hiervan ligt de toename van zogenaamde ‘Shared Service Centers’. Om efficiencyredenen wordt administratief en ondersteunend personeel van corporate functies daar steeds vaker in ondergebracht. Waar in 2005 nog 38 procent van de bedrijven een dergelijk Shared Service Center had, is dit drie jaar later al toegenomen tot circa 50 procent. 

Minder outsourcing

Opmerkelijk is dat er hierdoor ook minder outsourcing plaats vindt. In 2005 besteedde meer dan de helft (55 procent) van de multinationals staffuncties uit. In 2008 was dat nog maar 44 procent, een daling van zeventien procent in drie jaar tijd. "De zwaargewichten die vanuit functioneel perspectief de RvB kan ondersteunen bij de besluitvorming en controle worden juist naar het hoofdkantoor getrokken en dichtbij het vuur gehouden," licht Van der Slot toe. Outsourcing van die functies ligt niet voor de hand en vindt dan ook minder plaats. Ook heeft de "insourcing" van externe medewerkers aan belang toegenomen, waardoor outsourcing is verminderd. 

Ondernemerschap

De decentralisatie van de afgelopen jaren moest meer ondernemerschap op lagere niveaus stimuleren, in de hoop zo de groeidoelstellingen van firma’s te realiseren. Managers kregen naast een duidelijkere verantwoordelijkheid over het bedrijfsresultaat, ook meer vrijheden om het resultaat (positief) te beïnvloeden. Het centraliseren van support functies als IT, HR, accounting en inkoop, geeft bestuurders echter de mogelijkheid om directere sturing te geven en kan bovendien in forse kostenbesparingen resulteren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topmanager twijfelt aan eigen crisistalent
 Vijf strategische outsourcetips voor crisistijden
 Outsourcing is steeds moeilijker te managen
 Kostenbesparing niet de grootste drijfveer bij uitbesteding
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10