zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf tips voor meer verkopen

17 februari 2009 - Hogere verkoopcijfers zijn in altijd welkom en helemaal in deze barre economische tijden. Maar: hoe krikt u de uwe op? Rikco Pardoen van BusinessCompleet stelde, op basis van tips van lezers, gesprekken met deskundigen en literatuur, een lijst van twaalf tips samen.

1. Zoek uit wat mensen willen en help ze dat te krijgen


Verkooplegende Harry Browne, auteur van ‘The secret of selling anything’: "Verkoopsucces ontstaat niet door mensen ervan te overtuigen zaken te kopen die ze niet willen; verkoopsucces ontstaat door een verkoper die luistert naar de klant en probeert zijn wensen te realiseren." 

2. Luister naar de klant

Ko Blauw van Blue-Comm: "Luister naar de wensen van de klant en vertaal die naar het product dat je beschikbaar hebt." 

3. Vertel de klant wat hij wil horen

Nadat u het product heeft gekozen dat bij de wensen van de klant past, legt u uit waarom dit zo is. Spreek daarbij de taal van de klant. Als u goed naar de klant heeft geluisterd, kunt u hem precies vertellen wat hij wil horen en een brug slaan naar het product. 

4. Ga in overleg

U kunt doen alsof u nog twijfelt of uw product wel optimaal aansluit bij de doelstelling van de klant. Dit zorgt er meestal voor dat de klant aan u gaat uitleggen waarom dat wellicht wel het geval is.
Dat geeft u nuttige informatie en bij de klant groeit het vertrouwen dat u hem niets aansmeert, maar daadwerkelijk bezig bent hem het bij hem passende product te leveren. 

5. Geef de ander het idee dat hij iets waardevols mist

Wek de indruk bij de klant dat hij zonder het product dat u aanbiedt iets waardevols mist. 

6. Geloof in uw product

Het is voor u vanzelfsprekend dat u zich inzet om uw klant het juiste product aan te bieden. 

7. Geloof in uzelf

Nogal wat verkopers laten zich de put in praten door de negatieve macro-economische berichtgeving in de media. In werkelijkheid wordt er echter nog steeds voor vele miljarden verkocht. De persoonlijke (micro-)economie heeft een veel groter effect op ons succes, dan algemene, macro-economische cijfers. 

8. Wees creatief

Er is altijd meer handel dan u denkt. Door creatief te zijn en originele maatregelen te bedenken kunt u beter scoren dan met cold calling en direct mail. Zoek nieuwe producten of proposities, of bedenk andere toepassingsgebieden voor bestaande producten en diensten. 

9. Geef dingen gratis weg
 
Op internet zijn veel succesvolle bedrijven nu al gebaseerd op een businessmodel waarin gratis een belangrijke rol speelt. Uiteraard moet het businessmodel rond ‘gratis’ weloverwogen worden opgezet: het is wel de bedoeling dat u nog steeds verdient. Het gratis weggeven van producten creëert goodwill bij de klant en levert nieuwe contacten en leads op, die u helpen meer te verkopen. 

10. Vraag het aardig

Het meest bekende voorbeeld hiervan is de band Radiohead die het album In Rainbows op zijn website ter download aanbood tegen een prijs die de koper zelf mocht bepalen. Daarnaast kwam er een fraaie cd-box set in de winkel te liggen voor een stevige prijs. 

11. Wees eerlijk
Business Compleet lezer Rudy Cheu-Choi: "Adviseer altijd eerlijk en vroeg of laat zal de klant terugkeren, al zal je soms niet direct een topverkoop plegen. Bij een computerwinkel in Leiden kreeg ik regelmatig geadviseerd om iets niet aan te schaffen of om een goedkopere te nemen. Dit uiteraard nadat mij werd gevraagd hoe ik het apparaat ging gebruiken. Ik ga niet meer shoppen bij andere zaken." 

12. Bluf

Een ervaren verkoper: "Ik zeg altijd dat ik alles kan leveren. Overigens is dat ook zo."


Bron: BusinessCompleet
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen tips om meer te verkopen tijdens een recessie
 Veel meer omzet met goede website
 Betrokken verkoper essentieel voor merktrouw
 Cold calling: essentiële vaardigheid of teken van wanhoop?
 
 
reacties
 
Raimondo Hooft  |   | 
5-03-2009
 | 
23:43 uur
13. Vraag om de opdracht!

Dit is essentieel, zonder deze vraag hebben punt 1 t/m 12 weinig toegevoegde waarde als je op de opdracht blijft wachten, wees proactief!
Bram  |   | 
9-03-2009
 | 
09:49 uur
Reclame & naamkaartjes

Zorg dat iedereen naamkaartjes van u heeft.
En deze naamkaartjes moeten in 1 oogopslag zeggen wie jij bent en wat je doet. wees erin creatief en anders dan de rest.

Naamkaartjes houden mensen vaak heel lang bij en soms komen ze terug boven na lange tijd. Als je creatief bent en ze zien nog steeds in 1 oogopslag houden ze die opnieuw bij tot de dag dat ze je nodig hebben. Effect is vaak maar op mid tot lange termijn, maar het loont enorm.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10