13 februari 2009 -
Leidinggevenden zullen in 2009 minder, kortere en goedkopere zakenreizen maken. Daarbij geven ze de voorkeur aan efficiëntie en goede service boven andere diensten. Ruim een vijfde van de leidinggevenden uit Azië, Europa en Noord-Amerika vindt een internetaansluiting belangrijker dan een rustige kamer.
Dat komt naar voren in het rapport ‘De sobere reiziger – het effect van corporate bezuinigingen op hotels’ van Economist Intelligence Unit in opdracht van Amadeus. Antoine Medawar, Managing Director van Amadeus Hospitality Business Group: "We gaan een tijdperk van zichtbare soberheid met betrekking tot zakenreizen tegemoet. Met de ogen van hun organisaties en aandeelhouders op hen gericht, zijn leidinggevenden gedreven om zakenreizen zo productief mogelijk te maken. Geen fitness en restaurants meer; in plaats daarvan de focus op efficiënt in- en uitchecken en toegang tot internet. Een goede Wi-Fi verbinding wordt op dit moment meer gewaardeerd dan andere extra’s. Er is een vlucht naar vertrouwde merken en de verwachting van een gemeenschappelijk niveau van goede service, waar je ook bent in de wereld."
Minder luxe
47 procent van de ondervraagde leidinggevenden zal minder reizen in de komende twaalf maanden, en meer dan een kwart (28 procent) verwacht niet meer in 4- en 5-sterren hotels te overnachten. Bovendien verwacht 63 procent van de ondervraagden dat hun bedrijven de economische neergang zullen aangrijpen om de beste prijzen met hotels te bedingen. Een groot deel van de leidinggevenden – 61 procent - zegt dat een vertrouwd merk met een uniform serviceniveau op de verschillende locaties een doorslaggevende factor zou zijn bij het kiezen van een hotel in 2009.
Onmisbare zaken
Gevraagd naar welke zaken absoluut onmisbaar zijn, bleek dat zakenreizigers opvallend gehecht zijn aan productiviteit op de (digitale) weg: internetverbinding is onmisbaar voor meer zakenreizigers (76 procent van de respondenten) dan een rustige kamer (56 procent), goede transportverbindingen (54 procent) of een centrale locatie (52 procent). Deze bevindingen suggereren dat zakenreizigers waarde meten aan de hand van prijs en gegarandeerde uniforme service en efficiëntie. Respondenten voeren flexibiliteit om eisen uit te voeren (68 procent), efficiënt in- en uitchecken (64 procent) en snelle oplossing voor problemen (59 procent) aan als de beste indicatoren voor goede hotelservice. Bijna een derde (29 procent) waardeert het ook als hotels zich hun voorkeuren herinneren.
Verwachtingspatroon
Bill Ridgers, hoofdanalist voor reizen en toerisme van de Economist Intelligence Unit, zegt: "Het is duidelijk dat het verwachtingspatroon van zakenreizigers verandert. Economische druk betekent dat leidinggevenden minder geven om extra’s en zich in plaats daarvan concentreren op het feit of hotels de standaard zaken leveren. In een tijdperk van toenemende tijdsdruk, angst voor veiligheid en grotere bureaucratie – als de conventionele ervaring soms lijkt te zijn dat zakenreizen een beetje een karwei is geworden – is misschien de meest bemoedigende bevinding van het onderzoek dat leidinggevenden nog steeds genieten en de voordelen inzien van reizen voor het werk."