zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakenreiziger kiest in 2009 voor soberheid

13 februari 2009 - Leidinggevenden zullen in 2009 minder, kortere en goedkopere zakenreizen maken. Daarbij geven ze de voorkeur aan efficiëntie en goede service boven andere diensten. Ruim een vijfde van de leidinggevenden uit Azië, Europa en Noord-Amerika vindt een internetaansluiting belangrijker dan een rustige kamer.

Dat komt naar voren in het rapport ‘De sobere reiziger – het effect van corporate bezuinigingen op hotels’ van Economist Intelligence Unit in opdracht van Amadeus. Antoine Medawar, Managing Director van Amadeus Hospitality Business Group: "We gaan een tijdperk van zichtbare soberheid met betrekking tot zakenreizen tegemoet. Met de ogen van hun organisaties en aandeelhouders op hen gericht, zijn leidinggevenden gedreven om zakenreizen zo productief mogelijk te maken. Geen fitness en restaurants meer; in plaats daarvan de focus op efficiënt in- en uitchecken en toegang tot internet. Een goede Wi-Fi verbinding wordt op dit moment meer gewaardeerd dan andere extra’s. Er is een vlucht naar vertrouwde merken en de verwachting van een gemeenschappelijk niveau van goede service, waar je ook bent in de wereld." 



Minder luxe
47 procent van de ondervraagde leidinggevenden zal minder reizen in de komende twaalf maanden, en meer dan een kwart (28 procent) verwacht niet meer in 4- en 5-sterren hotels te overnachten. Bovendien verwacht 63 procent van de ondervraagden dat hun bedrijven de economische neergang zullen aangrijpen om de beste prijzen met hotels te bedingen. Een groot deel van de leidinggevenden – 61 procent - zegt dat een vertrouwd merk met een uniform serviceniveau op de verschillende locaties een doorslaggevende factor zou zijn bij het kiezen van een hotel in 2009. 

Onmisbare zaken
Gevraagd naar welke zaken absoluut onmisbaar zijn, bleek dat zakenreizigers opvallend gehecht zijn aan productiviteit op de (digitale) weg: internetverbinding is onmisbaar voor meer zakenreizigers (76 procent van de respondenten) dan een rustige kamer (56 procent), goede transportverbindingen (54 procent) of een centrale locatie (52 procent).  Deze bevindingen suggereren dat zakenreizigers waarde meten aan de hand van prijs en gegarandeerde uniforme service en efficiëntie. Respondenten voeren flexibiliteit om eisen uit te voeren (68 procent), efficiënt in- en uitchecken (64 procent) en snelle oplossing voor problemen (59 procent) aan als de beste indicatoren voor goede hotelservice. Bijna een derde (29 procent) waardeert het ook als hotels zich hun voorkeuren herinneren. 

Verwachtingspatroon
Bill Ridgers, hoofdanalist voor reizen en toerisme van de Economist Intelligence Unit, zegt: "Het is duidelijk dat het verwachtingspatroon van zakenreizigers verandert. Economische druk betekent dat leidinggevenden minder geven om extra’s en zich in plaats daarvan concentreren op het feit of hotels de standaard zaken leveren. In een tijdperk van toenemende tijdsdruk, angst voor veiligheid en grotere bureaucratie – als de conventionele ervaring soms lijkt te zijn dat zakenreizen een beetje een karwei is geworden – is misschien de meest bemoedigende bevinding van het onderzoek dat leidinggevenden nog steeds genieten en de voordelen inzien van reizen voor het werk."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager zit vooral te wachten tijdens zakenreis
 Zakenreis kan veel goedkoper
 Minder zakenreizen door geldgebrek
 Manager gaat steeds minder op reis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10