zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager heeft geen idee van online reputatie

10 februari 2009 - Alhoewel de meeste managers geen benul hebben van hun online reputatie, staat het onderwerp bij de meeste bovenaan de agenda. Men maakt zich het meest zorgen over online sabotage door werknemers en verkeerd geadresseerde e-mails. Dat staat te lezen op Marketing Online.

Een en ander blijkt uit het onderzoek 'Risky Business: Reputations Online', uitgevoerd door Weber Shandwick en de Economist Intelligence Unit onder 703 leidinggevenden in 62 landen. 66 procent van de ondervraagde managers heeft geen idee wat medewerkers online over hun bedrijf zeggen. Slechts een derde is op de hoogte van negatief online commentaar van werknemers. Daarnaast zijn leidinggevenden ook niet echt bezorgd over werkgerelateerde discussies op sociale of videosharing netwerksites. 



Verkeerd geadresseerd

87 procent van de managers geeft toe weleens een onjuiste elektronische boodschap (e-mail, sms of twitterbericht) te hebben verzonden of ontvangen. Van de CEO’s en voorzitters van Raden van Bestuur is dit 80 procent. De gevolgen van verkeerd geadresseerde elektronische boodschappen kunnen bedrijfsreputaties binnen enkele seconden beschadigen. 

Informatie

Op de vraag naar de effectiviteit van internet als een bron om reputaties te beoordelen, antwoordden de managers dat internet het best kan worden gebruikt om onderzoek te doen naar zakelijke rivalen (64 procent) en partners (60 procent), opvangen van reacties van klanten (63 procent) en verkennen van nieuwe werkmogelijkheden (60 procent). Opvallend genoeg vinden leidinggevenden internet minder bruikbaar voor het beoordelen van prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), liefdadigheidsinstellingen en NGO’s. Met name leidinggevenden geloven dat slechts de helft van de informatie in bedrijfsblogs accuraat is en veel minder (veertien procent) vertrouwt blogs als een goede bron om reputaties te beoordelen.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geef negatieve berichtgeving geen kans met online reputatiemanagement
 Tien zinnen die u nooit in een e-mail moet zetten
 Vier dingen om over na te denken voor u die e-mail verstuurt
 Tien tips voor sociale media-activiteiten
 
 
reacties
 
Martijn  |   | 
11-02-2009
 | 
09:03 uur
En dan nog niet gesproken over de invloed van 'reaguurders'. Annonieme internetters die op online forums alles maar dan ook alles afzeiken, tegen aan schoppen en overal op tegen zijn, terwijl ze thuis niks te vertellen hebben. De lui brengen de reputatie van goede bedrijven binnen no-time ten gronde, ze hebben zelfs invloed op de politiek kijk maar naar Vogelaar, die is er uit gewipt door de discussies op internet. Deze groep internetters dienen nooit onderschat te worden.
Paul  |   | 
22-07-2009
 | 
12:09 uur
Interessante ontwikkeling...we zien dan ook dat steeds mer bedrijven gebruik maken van onze dienst www.clipit.nl om te scannen wat er over hun bedrijf en concurrenten wordt gepubliceerd. Hierbij wordt gescand binnen alle online nieuwsbronnen, maar ook social media als Hyves en Twitter bijvoorbeeld....
Peter  |   | 
30-09-2009
 | 
13:30 uur
Het monitoren van online berichtgeving wordt steeds belangrijker. Alles gebeurd tegenwoordig online, en daarom is het belangrijk dat bedrijven dit in de gaten houden. Er zijn zat voorbeelden te noemen van online discussies die uit de hand zijn gelopen en die voorkomen hadden kunnen worden als de online berichtgeving wat beter was gevolgd. Naast clipit zijn er nog meer bedrijven die deze service aanbieden zoals b.v. iMonitoring en ekni p.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10