10 februari 2009 -
Alhoewel de meeste managers geen benul hebben van hun online reputatie, staat het onderwerp bij de meeste bovenaan de agenda. Men maakt zich het meest zorgen over online sabotage door werknemers en verkeerd geadresseerde e-mails. Dat staat te lezen op Marketing Online.
Een en ander blijkt uit het onderzoek 'Risky Business: Reputations Online', uitgevoerd door Weber Shandwick en de Economist Intelligence Unit onder 703 leidinggevenden in 62 landen. 66 procent van de ondervraagde managers heeft geen idee wat medewerkers online over hun bedrijf zeggen. Slechts een derde is op de hoogte van negatief online commentaar van werknemers. Daarnaast zijn leidinggevenden ook niet echt bezorgd over werkgerelateerde discussies op sociale of videosharing netwerksites.
Verkeerd geadresseerd
87 procent van de managers geeft toe weleens een onjuiste elektronische boodschap (e-mail, sms of twitterbericht) te hebben verzonden of ontvangen. Van de CEO’s en voorzitters van Raden van Bestuur is dit 80 procent. De gevolgen van verkeerd geadresseerde elektronische boodschappen kunnen bedrijfsreputaties binnen enkele seconden beschadigen.
Informatie
Op de vraag naar de effectiviteit van internet als een bron om reputaties te beoordelen, antwoordden de managers dat internet het best kan worden gebruikt om onderzoek te doen naar zakelijke rivalen (64 procent) en partners (60 procent), opvangen van reacties van klanten (63 procent) en verkennen van nieuwe werkmogelijkheden (60 procent). Opvallend genoeg vinden leidinggevenden internet minder bruikbaar voor het beoordelen van prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), liefdadigheidsinstellingen en NGO’s. Met name leidinggevenden geloven dat slechts de helft van de informatie in bedrijfsblogs accuraat is en veel minder (veertien procent) vertrouwt blogs als een goede bron om reputaties te beoordelen.
Bron:Marketing Online
En dan nog niet gesproken over de invloed van 'reaguurders'. Annonieme internetters die op online forums alles maar dan ook alles afzeiken, tegen aan schoppen en overal op tegen zijn, terwijl ze thuis niks te vertellen hebben. De lui brengen de reputatie van goede bedrijven binnen no-time ten gronde, ze hebben zelfs invloed op de politiek kijk maar naar Vogelaar, die is er uit gewipt door de discussies op internet. Deze groep internetters dienen nooit onderschat te worden.
Interessante ontwikkeling...we zien dan ook dat steeds mer bedrijven gebruik maken van onze dienst www.clipit.nl om te scannen wat er over hun bedrijf en concurrenten wordt gepubliceerd. Hierbij wordt gescand binnen alle online nieuwsbronnen, maar ook social media als Hyves en Twitter bijvoorbeeld....
Het monitoren van online berichtgeving wordt steeds belangrijker. Alles gebeurd tegenwoordig online, en daarom is het belangrijk dat bedrijven dit in de gaten houden. Er zijn zat voorbeelden te noemen van online discussies die uit de hand zijn gelopen en die voorkomen hadden kunnen worden als de online berichtgeving wat beter was gevolgd. Naast clipit zijn er nog meer bedrijven die deze service aanbieden zoals b.v. iMonitoring en ekni p.