9 februari 2009 -
Uit structurele onderzoeken naar het langdurig succesvol functioneren van organisaties komt steeds naar voren dat het aan boord hebben van de juiste mensen van doorslaggevend belang is. Desondanks zie je dat deze bevindingen nog weinig worden meegenomen in de bedrijfsaansturing, -strategie en -cultuur.
De constatering dat intrinsieke motivatie verbonden aan (veranderde) bedrijfsdoelen/cultuur meer bijdraagt aan de groei van de organisatie is wat mij betreft een open deur. De meerderheid van de werknemers binnen een organisatie ziet zijn/haar personlijke inbreng, als gevolg van een intrinsieke overtuiging, als zinvol en in lijn met de doelen van de organisatie. Door slecht ingezette verandering en management wordt echter de persoonlijke bijdrage aan het geheel onduidelijk waardoor men zich niet meer denkt te herkennen in het beleid en zich als zodanig gedraagt. Op deze wijze stroomt kennis en talent uit de organisatie, uit eigen beweging of onvrijwillig. Het is eerder de taak van het management om de verbinding van de aanwezige individuele intrinsieke motivatie met de (veranderde) bedrijfsdoelen tot stand te brengen. Dat betekent goede communicatie, transparantie, inzicht en overzicht bieden, aandacht en interesse, persoonlijke begeleiding en opleiding. Je zult versteld staan welke energie een bottom up actie genereert.