5 februari 2009 -
De komende maanden zullen niet makkelijk worden. Toch heeft bijna tweederde van de CEO’s er het volste vertrouwen in dat de winst het komende jaar stijgt en negen van de tien zijn optimistisch gestemd over de komende drie jaar.
Misschien zijn CEO’s eeuwige optimisten of misschien hebben we onszelf een wereldwijde depressie in gepraat, terwijl de realiteit erg, maar nou ook weer niet zo erg is. Naast alle sombere berichten over massaontslagen en faillissementen is er immers nog steeds goed nieuws te melden. Zo creëert het Britse vakantiekamp Pontin's momenteel 2.000 nieuwe banen en kondigde supermarktketen Asda’s onlangs aan 7.000 extra mensen nodig te hebben. En wat te denken van de Chinese premier Wen Jiabao die vol vertrouwen meldde dat zijn economie dit jaar met acht procent zal blijven groeien?
Rooskleurig
Wat de reden van dit optimisme ook is, het komt duidelijk naar voren uit een wereldwijd onderzoek onder CEO’s van PricewaterhouseCoopers. Het aantal CEO’s dat de toekomst rooskleurig inziet is aanzienlijk gedaald, maar het totale vertrouwen is zeker niet ingestort. Vorig jaar rond deze tijd was 86 procent vol vertrouwen dat hun winst het aankomende jaar zou stijgen, dit jaar is dat 64 procent. 93 procent heeft echter alle vertrouwen in winststijging over de komende drie jaar.
Groeikansen
De grootste kansen om die groei te realiseren worden gezien in geografische uitbreiding, penetratie van bestaande markten en productontwikkeling. Daarnaast staan fusies en overnames nog steeds hoog op de agenda; meer dan een derde van de respondenten verwacht het komende jaar een deal op dat gebied af te ronden. Ook technische productverbeteringen worden door zes van de tien als essentieel gezien. Aangezien het budget voor research & development veelal gedaald is, moeten managers echter creatieve manieren vinden om dit te bewerkstelligen, zoals samenwerking met leveranciers en klanten. In de industriële sector zeggen meer dan acht van de tien CEO’s dat toegang tot informatie de sleutel is tot effectieve ontwikkeling.
Zorgen
Een van de grootste zorgen voor de CEO is het tekort aan natuurlijke energiebronnen. Meer dan vier van de tien maken zich zorgen over de afhankelijkheid van steenkoolgebaseerde energie en de negatieve invloed die dit kan hebben. Velen nemen echter al maatregelen: negen van de tien zijn bezig met energiebesparing, zes van de tien investeren in energiezuinige technieken en meer dan de helft wendt zich tot andere vormen van energie.
Talent
Gezien het wereldwijde verlies aan banen en ingevoerde personeelstops, is het niet vreemd dat talentmanagement – vorig jaar nog bovenaan de agenda – gedaald is op de prioriteitenlijst. Toch maakt 47 procent zich nog steeds zorgen om tekort aan talent. Bovendien zijn vier van de tien van plan het komende jaar meer mensen aan te nemen en ervaren nog steeds problemen bij het vinden van de goede mensen.
Nieuwe uitdaging
PwC stelt dat CEO´s ervoor op moeten passen kortetermijn risico´s niet boven langetermijn risico´s als klimaatverandering, een afname van natuurlijke energiebronnen en de gevolgen van de vergrijzing. Veel CEO´s erkennen echter de behoefte aan nieuwe bedrijfsmodellen om de uitdagingen waarvoor ze staan het hoofd te bieden.
Net als de politiek hebben ook CEO's weinig of geen andere keuze dan om positief naar buiten toe te zijn. In werkelijkheid zal er bij velen echter sprake van paniek zijn.
Of men hier verstandig aan doet zal de tijd leren. Persoonlijk denk ik van niet. Voor de CEO zelf maakt het weinig uit. Ook als het mis gaat ontvangen ze een mooie bonus, wachtgeld en gaan gewoon op zoek naar het volgende slachtoffer. En...
Ton van Houten
R.H.
|
|
5
-
02
-
2009
|
09
:
19
uur
Kijk eens aan... eindelijk weer een bron die niet alleen maar mee holt in het roepen van ''er is een crisis''. Net zoals in de politiek is het van belang dat mensen ( ondernemers wetenschappers politici en ook beslissers en deskundigen) aan het woord komen over te nabije en iets verdere toekomst. We weten allemaal maar al te goed dat vertrouwen niet primair de sleutel van welvaart is, maar ik durf te stellen dat de angstgolf die we collectief creëren in iedergeval averechts werkt.
Met andere woorden gebruik allemaal uw gezonde verstand en ongerust zijn mag maar laat ook wat vaker horen hoe je denkt over de periode van over een jaar. De burger verdient ook in tijden van mindere welvaart de visonairs die er rijen dik stonden toen het allemaal zo goed ging..! Werk ze allemaal!
Goede CEO's kijken naar de kansen die de crisis oplevert en inderdaad: we praten elkaar de crisis ook voor een groot deel aan. Ons bedrijf heeft vorig jaar een 42% meeromzet geboekt en de fabriek zit tjokvol. Da's een gevolg van productinnovatie, marktontwikkeling en heeeeeel dicht op de kansen zitten die je hebt in het bestaande werkgebied. Wat we nu wel merken is dat klanten schichtig worden door de dagelijkse portie ellende die de Pers met graagte verspreidt en overvoorzichtig worden met investeren, en dat is mede dankzij het overmatige geklaag over de problemen en het volstrekte gebrek aan aandacht voor de kansen die de crisis schept. Moet de Pers zich niet een beetje schamen? De reactie van Ton van Houten mag gelden voor enkele CEO's van grote bedrijven, maar in het MKB (waar 70% van de werkgelegenheid wordt gecreërd, waar ons bedrijf ook toe hoort) ligt dat wel even anders. Hou nou eens op met het gezeur en zet de schouders er nou eens onder. Deze tijd vergt slimmer ondernemen en de sterksten zullen het gaan overleven.