Effectief recept om complexe problemen aan te pakken
28 augustus 2002 -
Bij complexe organisatieproblemen (zoals een slecht functionerende medewerker of afdeling) blijkt het vaak lastig te zijn om de preciese oorzaken te vinden. Dat hoeft ook niet, stellen Coert Visser en Louis Cauffman; het gaat immers niet om de oorzaak, maar om de oplossing.
Complexe vraagstukken kunnen volgens de auteurs dan ook het beste oplossingsgericht worden benaderd. Dat klinkt logisch, maar gebeurt zelden.
Negatieve effecten van de probleembenadering Als een complex probleem (bijvoorbeeld een slecht functionerende afdeling) probleemgericht wordt aangepakt treden doorgaans drie effecten op:
1. Er komen meer en meer oorzaken naar boven 2. Er ontstaan negatieve gevoelens onder de betrokkenen 3. De doelgerichtheid verdwijnt
De oplossingsgerichte benadering De oplossingsgerichte benadering kijkt vooruit:
1. Het expliciet maken van doelen 2. Het vinden van oplossingen 3. Het maken van kleine stapjes vooruit
Focussen op positieve uitzonderingen Oplossingsgerichtheid betekent niet dat problemen ontkend worden. Maar feit is ook dat problemen niet voortdurend optreden: het gaat soms ook goed. Die uitzonderingen zijn volgens Visser en Cauffman te beschouwen als toegangspoorten tot oplossingen.
Als voorbeeld van het focussen op uitzonderingen noemen de auteurs een manager die door stress niet meer goed functioneert. In het vinden van een oplossing wordt hem niet gevraagd wat hij allemaal niet meer kan, maar wat hij juist nog wel voor elkaar krijgt.
Simpel werkt het best Cauffman is de auteur van het boek Oplossingsgericht management: simpel werkt het best. Het boek is hier verkrijgbaar. Het is uit voorraad leverbaar. Betaling vindt achteraf plaats per acceptgiro.
Bron:M@n@gement