zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ondernemers naarstig op zoek naar betrouwbare kredietinformatie

4 februari 2009 - De kredietcrisis raakt steeds meer sectoren van het bedrijfsleven en lijkt hiermee het economisch perspectief van 2009 in grote mate te bepalen. De tekenen zijn niet gunstig, en herstel van het vertrouwen is dringend gewenst. En daar kan de ondernemer zelf zeker aan bijdragen.

Recent onderzoek van het CBS geeft weliswaar aan dat het ondernemersvertrouwen in januari iets minder negatief is dan in december 2008, maar het gemeten vertrouwen in bijvoorbeeld de buitenlandse afzetmarkt blijft stevig in de min. Daarnaast worden de klachten over het wel zeer stringente kredietbeleid van de banken steeds luider en gaan de premies voor kredietverzekering fors omhoog.


"Ondernemen is risico’s nemen, dat weet iedereen. Maar risico nemen is natuurlijk niet hetzelfde als met gesloten ogen de sprong in het diepe wagen. Ondernemersrisico is gecalculeerd risico en voor gecalculeerd risico zijn betrouwbare cijfers onontbeerlijk. En daar valt veel winst te behalen," aldus Menno Bokhout, Business Development Leader van creditchecker.nl. "Anders gezegd, ondernemers missen het fundament onder het vertrouwen. Vertrouwen in de zakenrelatie, in de leveranciers, in klanten. Kunnen ze wel betalen? Gaan ze wel leveren?" 

Online kredietinformatie

"Sinds de start van de kredietcrisis hebben we een significante groei in het aantal aanvragen naar kredietinformatie gezien, met een sterke groei in de laatste zes weken," zo vervolgt Bokhout. "In eerste instantie was de blik gericht op zakenrelaties binnen Nederland, de laatste tijd worden steeds vaker kredietinformatierapporten van bedrijven in het buitenland opgevraagd. Deze trend loopt feitelijk synchroon met het verloop van de kredietcrisis. Door kredietinformatie efficiënter in te richten, breder toegankelijk te maken en bovendien betaalbaar te houden, is de eerste stap naar goed kredietmanagement makkelijk gezet. Wij willen nu eenmaal ook graag weten of de andere partij geen lijken in de bedrijfskas heeft." 

Regelmatige check

Naast een verdere professionalisering van kredietmanagement, wordt een regelmatige check op de financiële gezondheid van zakenpartners een voorwaarde voor goed ondernemerschap, voorziet Bokhout. "De tijd dat je iemand op z’n blauwe ogen kon vertrouwen, is echt voorbij. Goede informatie is betrouwbare, actuele informatie. En dat geeft tenminste enig fundament."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis is goed voor deurwaarders
 Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op
 Wederzijds vertrouwen essentieel om recessie te overleven
 Risicomanagement hoog op managementagenda
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10