Werknemer die in de watten wordt gelegd is minder vaak ziek
3 februari 2009 -
Jong talent in Nederland (vier procent) is een stuk minder ziek dan Belgen (acht procent) en Duitsers (twaalf procent). Hoe meer luxe, hoe loyaler werknemers naar hun baas zijn. Dit blijkt uit het jaarlijkse internationale arbeidsvoorwaardenonderzoek ‘Top Werkgevers’ van CRF.
Vorig jaar was arbeidsschaarste nog het grootste knelpunt voor veel bedrijven, maar nu we wereldwijd te maken hebben met economisch slecht weer is een duidelijke trendverschuiving zichtbaar. Volgens Mary van der Kuip, manager Benelux bij CRF: "Werkgevers zijn vooral gebrand op het behouden van medewerkers in plaats van het werven van nieuw personeel. En in tegenstelling tot het afgelopen jaar is de waardering van werknemers voor hun job en extra’s flink toegenomen."
Feiten en cijfers
In landen waar de secundaire arbeidsvoorwaarden het best zijn, ligt het ziekteverzuim momenteel het laagst, zo blijkt. Slecht 55 procent van de hoger opgeleide Duitsers beschikt over een mobieltje van de zaak tegenover 94 procent van de Nederlanders. Op het gebied van sabbaticals lopen we in Nederland ook voorop. 81 procent van de Nederlandse werkgevers biedt die mogelijkheid; in Duitsland is dit maar 44 procent en in België 66 procent. Een pensioenregeling is in Duitsland ook al niet vanzelfsprekend, één op de vier werkgevers stelt daar dan ook geen regeling voor beschikbaar. In Nederland (twee procent) en België (vijf procent) komt dit bijna niet voor.
Werktijden
Duitse werknemers genieten het meeste vrijheid als het gaat om de werktijden. Bij 90 procent van de bedrijven daar is het mogelijk om tussen 8.00 en 9.30 te beginnen. Nederland (26 procent) en België (33 procent) blijven op dit gebied ver achter waardoor de meeste Nederlandse werknemers iedere dag op een vast tijdstip aan hun werkdag beginnen.
Een lang artikel voor wat iedere werknemer eigenlijk gewoon weet.
Hoe je het ook doet, wanneer je merkt dat je gewaardeerd wordt door je werkgever, dan ga je met meer inzet de volgende dag weer aan de slag.
Op de top 5 van wat vindt een werknemer belangrijk, staat niet op de eerste plaats het salaris (of het moet zo slecht zijn, maar dan gelden er geen enkele normale regels meer), maar waardering, dat kan een schouderklopje zijn, een goede beoordeling of een extra beloning bij buitengewone prestatie.
Alweer 10 jaar gelden stond er een artikel in het AD wat over dit onderwerp ging.
Helaas is daarna de nieuwe managers zich gaan verdiepen in allerlei methodes om geld te besparen en hebben alle leuke zaken weggesaneerd, die door hun personeel gewaardeerd werden.
Alleen bedrijven die weten wat de waarde van hun mensen in het bedrijf weten te waarderen, hebben nu geen moeite om de juiste mensen binnen te houden en nieuwe mensen te krijgen.
Mensen zijn geen cijfers, hebben allemaal een eigen manier van denken en maak daar dan ook optimaal gebruik van.
Er bestaan weinig slechte werknemers, meestal worden ze zo gemaakt en wanneer ze niet voldoen, dan had hun leidinggevende daar vanaf het begin aan moeten werken.
Mijn werk bestaat uit het werken met mensen, ze te motiveren, ze naar een hoger level te brengen, maar ja dat kost in de ogen van den hedendaagse manager geld, echter de echte manager vraagt nooit hoeveel het kost, maar wat het hem en zijn bedrijf en mensen oplevert in de toekomst.
Dus wederom er is niets nieuw onder de zon, ook niet in dit artikel!
Marina
|
|
9
-
02
-
2009
|
15
:
01
uur
Helemaal met Ron eens. Ik heb eigenlijk alleen maar managers gehad die nooit eens een complimentje konden geven. Ik kreeg ze alleen te horen wanneer er iets mis was. Dan stonden ze bij mijn bureau. De laatste heb ik gevraagd of hij ook zo met zijn kinderen omgaat. Ik vind het een vorm van negatieve aandacht. Als je een kind alleen maar eten (werknemer=geld) en negatieve aandacht geeft,dan krijg je op de wereld een rotkind. Zo is het ook met werknemers. Alles moet in evenwicht. Teveel complimenten is ook niet goed. Dan slaat de weegschaal de andere kant op. Ook motivatiecomplimenten kan een werknemer helpen om weer in de flow te komen.