3 februari 2009 -
De betrokkenheid en loyaliteit van uw medewerkers neemt af door het toenemende personeelsverloop. En daarmee stijgt de kans op fraude. Dat zegt Marcel Westerhoud, projectleider Forensische Dienstverlening en Strategisch Risk Management van Hoffman op Management Team.
Door de huidige crisis neemt bovendien de aandacht voor fraude af. "Organisaties zien veiligheid en beveiliging in mindere tijden als luxeartikelen. Daar komt bij dat medewerkers slecht gedrag voor zichzelf dan eerder goedpraten. Ze denken sneller: ‘Als ik het niet doe, doet een ander het'."
Medewerkers
Maar er is gelukkig wat aan deze instelling te doen stelt Westerhoud. "Er geldt een gouden wet: een investering in preventie levert altijd rendement op. En die investering hoeft niet eens veel te kosten. Veel winst is te behalen bij de medewerkers. Bereid ze voor en maak ze bewust van frauderisico's. Train ze op het signaleren van en reageren op ongewenste ontwikkelingen in de bedrijfscultuur."
Relevante informatie
Daarnaast zouden onderzoeken van bedrijfsrecherchebureaus makkelijker gaan als u relevante informatie bewaart. Denkt u aan (verwijderd) e-mailverkeer, toegangsregistraties, telefoniegegevens en financiële data. "Wat de kredietcrisis heel duidelijk heeft gemaakt, is dat organisaties hun risico's niet kennen. Wie niet weet waar het gevaar schuilt, kan zich daar ook niet tegen beschermen."
Bron:Management Team