2 februari 2009 -
In deze turbulente tijden is regulering van het bedrijfsleven actueler dan ooit. Maar dan moet het wel gaan om goede regelgeving en dat is lang niet altijd het geval. Veel regelgeving leidt tot onnodige nalevingskosten voor het bedrijfsleven. In dubbel opzicht een slechte zaak.
Slechte regelgeving betekent namelijk een rem op de groei en bovendien hebben bedrijven moeite met het naleven ervan. Slechte regelgeving is daarmee een sta in de weg voor duurzame economische groei en schaadt het vertrouwen in de overheid. Dat alles staat te lezen in het boek ‘Business Regulation and Public Policy’ dat vrijdag 6 februari zal worden gelanceerd tijdens een seminar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Belang
De wetgever is zich er vaak onvoldoende van bewust dat het bedrijfsleven wordt geconfronteerd met een veelheid aan wettelijke eisen die veel onnodige kosten met zich meebrengen. Een kenmerk van goede regelgeving is dat deze wordt begrepen door het bedrijfsleven en dat naleving niet tot onnodige kosten leidt. Hoe lager de nalevingskosten, hoe beter de naleving. Dit is belangrijk omdat de overheid het bedrijfsleven hard nodig heeft om de mens, de natuur en onze planeet te beschermen tegen de toenemende risico's. En één ding is zeker; deze risico's zullen toenemen als gevolg van globalisering en technologische ontwikkelingen. Verwacht wordt dat ook het aantal regels daarom zal toenemen.
Oplossingen
Grofweg zijn er twee oplossingsrichtingen voor het wegnemen of voorkomen van onnodige nalevingskosten. Ten eerste kan de overheid administratieve lasten voor het bedrijfsleven wegnemen door overheidsorganisaties beter te laten samenwerken. Daarmee wordt bijvoorbeeld dubbele uitvraag voorkomen. Een intelligente inzet van ICT is daarvoor onmisbaar. Ten tweede is systematische consultatie van het bedrijfsleven tijdens het wetgevingsproces wellicht van nog groter van belang. Door gebruik te maken van de bij het bedrijfsleven aanwezige expertise zal wetgeving veel beter aansluiten bij de feitelijke toestand in de bedrijven. En dat betekent winst, zowel voor de bedrijven als voor de overheid.
Ik heb het rapport jammer genoeg nog niet ontvangen en kan het dus nog niet volledig becommentarieren. Wel is dit onderwerp een onderwerp wat menig ondernemer zeker aan het hart gaat.
Het gaat hier namelijk niet om overheidsregulering maar ook de semi-overheids. Er is vanuit de afgelopen twee kabinetten een 'speerpunt' gemaakt van het terugdringen van de regelgeving en kleine succesjes worden breeduit gemeten.
Dit is op landelijk niveau doch op stedelijk niveau ziet en proeft men er nog maar bar weinig van. Toegegeven, een aantal zaken zijn over boord gezet maar dat is, wanneer je er even op in zoemt, ingegeven door besef dat een bepaalde regel onuitvoerbaar is of hopeloos verouderd. Voor de rest ziet men eigenlijk dat er meer en meer werd geautomatiseerd.
Van enige afname van het hoeveelheid regelgeving, met name voor het MKB, is hoegenaamd niet echt sprake. Vanuit den haag bemerken wij dat men zich meer en meer bezig wil houden met 'geneuzel' in de marge.
Uiteraard is het namelijk veel belangrijker boven tafel te krijgen of, politiek gezien dan, of Balkenende en de zijnen zich al of niet terecht, een oor hebben laten aannaaien door George W B, betreffende deelname aan De Strijd tegen het as van het kwaad', dan het uitvoeren van reeelere zaken zoals het vereenvoudigen van aperte stupide regelgeving die de motor van onze economie, van veel betere mengsmering te voorzien.
Zo kunnen we denk ik nog heel veel disucssie's opstarten met politici en ambtenaren, waarvan je op voorhand al weet dat men je als vraagsteller heel handig met politieke onzin probeert te draineren, voorzien van allerlei onzinnige en stupide mitsen en maren.
We kunnen ons ook concentreren op hetgeen waar we het beste in zijn, individueel, en ervoor te zorgen dat de krankzinnige kosten verslindende machine der incompetentie, dit kabinet en de falende financiële sector, financieel overheid gehouden wordt, zodat die straks weer een beetje met andermans wveren zal gaan pronken als het weer een beetje op de rit staat.
Want één ding is zeker, dat zal gaan gebeuren en de vereenvoudiging van de regelgeving? Ach ja, dat zouden we bijna vergeten, daar maken we later wel weer eens een speerpunt van.