zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kredietcrisis staat mobiel adverteren niet in de weg

29 januari 2009 - Ondanks de wereldwijde terugloop van advertentie-inkomsten zal de huidige recessie de verschuiving van traditionele media naar online media nauwelijks vertragen. Binnen twee jaar zal mobiel adverteren volwaardig onderdeel uitmaken van de marketingmix.

Dat stelt accountants- en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar rapport 'Mobile Advertising'. Het bedrag dat adverteerders besteden aan mobiel internet neemt de komende vier jaar in Nederland met gemiddeld 38,9 procent per jaar toe naar 145 miljoen euro in 2012, zo verwacht PwC. Mobiel adverteren neemt daarmee relatief net zo'n hoge vlucht als adverteren via het internet 



Effectief doelgroepbereik

Volgens Erik Klein Nagelvoort, verantwoordelijk partner voor de telecomsector bij PwC, leent mobiel adverteren zich zeer goed voor een effectief doelgroepbereik. Nu er bovendien goede mobiele toestellen zijn, er aan content geen gebrek is en mobiel internet sneller en goedkoper wordt, lijkt weinig de acceptatie van mobiel adverteren in de weg te staan. Volgens het rapport heeft mobiel adverteren een veel hogere conversieratio - het aantal keren dat een consument doorklikt naar een mobiele internetsite - dan reguliere internetcampagnes. Erik Klein Nagelvoort: "Het vereist enige durf om in deze economisch moeilijke tijden voor een innovatieve manier van adverteren te kiezen. Maar naast het voordeel van hoge conversieratio's past mobiel adverteren ook bij bedrijven die voorop willen lopen in merkinnovatie." Hij doelt daarmee op de uitstraling die deze innovatieve manier van adverteren heeft op consumenten en bijvoorbeeld bij het werven van personeel. 

Plaatsbepaling

Sceptici betwijfelen of consumenten zitten te wachten op commerciële boodschappen op het schermpje van hun mobiel. En ook onderzoeken laten een wisselend beeld zien. Of consumenten mobiel adverteren massaal zullen omarmen hangt volgens het PwC-rapport af van hoe serieus een adverteerder de consument neemt. Het principe werkt alleen als de consument er zelf naar vraagt en de meerwaarde van de aanbieding evident is, de zogenaamde opt-in benadering. Erik Klein Nagelvoort ziet veel potentie in mobiele campagnes in combinatie met plaatsbepaling. "Daarbij ontvangt de consument tijdens het winkelen sms-berichten met winkelaanbiedingen binnen hun interessegebied. Dit inzicht zal een belangrijke groeimotor voor mobiel adverteren zijn." 

3G

Ook de komst en populariteit van zogenaamde 3G telefoons - Apple's iPhone's en HTC en Google's G1 - en de daarbij gepaarde verbreding van mobiele content vormt volgens het rapport een impuls. Bedrijven zoals Google zijn traditiegetrouw voorlopers op het gebied van online adverteren. Het advertentiemedium AdWords heeft zijn weg al gevonden naar de iPhone en de G1. "Het is nu tijd voor andere ontwikkelaars om goede manieren van toepassing te vinden. Wie nu zaait zal binnen twee jaar oogsten", aldus Erik Klein Nagelvoort.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 iPhone maakt weg vrij voor mobiel adverteren
 Mobiel adverteren vereist doelgroepdenken
 Mobiel internetten neemt toe, en daarmee de uitdaging voor de marketeer
 Tien aandachtspunten voor mobiele internetmarketing
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
29-01-2009
 | 
12:03 uur
Een interessant verhaal van dhr. Klein Nagel voort. Helaas wordt hier alleen gerept over de positieve kanten van het verhaal maar ik zou ook zeker de kritische noten willen zien.

Vast staat dat de conventionele methoden zoals email, al een percentage van 60% to 85% kent van spam en/of ander ongewenst email gebruik. Er worden aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van de strafbaarstelling van spamming. Maar men is even zo vindingrijk dat men de hiaten in de systemen weet te vinden.

Ik ben absoluut niet tegen deze mogelijkheden maar ik vraag me af of de consument zit te wachten op random messaging per mobiel met het gevaar dat ook hier de spam als rage zal gaan doordringen.

Wie kan/zal er dan juridisch verantwoordelijk worden gesteld. Het zal uiteraard weer een eerdere gelijkwaardige discussie oprakelen.

Ik ben benieuwd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10