Ook jongeren geven voorkeur aan persoonlijk contact
28 januari 2009 -
Generatie Y werknemers – privé grootgebruikers van online social media - gebruiken deze op het werk niet méér dan hun oudere collega’s. Zij zoeken juist naar persoonlijk contact en begeleiding. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Generatie Y: onthyped’ door de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en Involve.
Organisaties doen veel moeite om de nieuwste generatie werknemers – generatie Y (geboren na 1980) binnen te halen en te binden. Involve pleit er voor dat de op jongeren gerichte (wervings)aanpak niet stopt na indiensttreding. Nu is dat vaak nog wel het geval. Ilse van Ravenstein, directeur Involve: "Gemiste kans: door meer rekening te houden met de communicatiewensen en behoeften van jongeren in de volgende fasen van de arbeidslevensloop vergroot je de kans om hen structureel te binden aan de organisatie. Investeren in persoonlijke interactie, lijncommunicatie en interne netwerken lijken de oplossing."
Persoonlijk contact
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, blijkt uit dit onderzoek dat voor jongeren de nieuwste mediatoepassingen in hun organisatie helemaal niet zo belangrijk zijn. Het gaat hen - overigens net als oudere werknemers - vooral om de inhoud. Zij willen dat communicatie binnen de organisatie open en transparant is, en dat informatie toegankelijk is. Onderzoeker Matthijs Reerink: "Dus investeer niet alleen in de nieuwste webtoepassingen, maar zorg juist dat je mogelijkheden voor persoonlijke interactie creëert."
Coaching
Daar komt nog bij dat voor de starters hun eigen ontwikkeling het allerbelangrijkste is. Het krijgen van goede coaching en feedback vinden zij essentieel. Deze behoefte heeft waarschijnlijk niet zoveel met de generatie te maken, maar wel met de fase in hun loopbaan. Ilse van Ravenstein,: "Wil je deze groep echt binden, investeer dan vooral in goede mentorrelaties en in de communicatie met leidinggevenden. Zeker wanneer je bedenkt dat minimaal de helft van de dagelijkse communicatie op de werkvloer bestaat uit dagelijks contact tussen medewerkers en leidinggevenden. De andere 50 procent zijn de ondersteunende middelen en het informele circuit. Generatie Y lijkt deze verhouding vooralsnog niet te doen verschuiven."
Interne netwerken
Verder blijkt uit het onderzoek dat jongeren voornamelijk privé online sociale netwerken gebruiken. In de werksfeer is dat nog minimaal. Simpelweg omdat de processen binnen organisaties hier nog onvoldoende toe uitnodigen. Er ligt een enorme kans voor organisaties in het stimuleren en faciliteren van interne netwerken. Dit is een manier om co-creatie (samen vorm geven aan verbeteringen in een organisatie) gemakkelijker te maken. Jongeren zijn daar bij uitstek goed in. Onderzoeker Marieke Verhoeven: "Door het (ook) offline actief stimuleren van sociale netwerken boren organisaties de aanwezige denkkracht en ideeën van jongeren optimaal aan."
beetje non-bericht. Tuurlijk gaat het niet om de webtoepassing, maar om wat je ermee wil bereiken. Mensen vinden allerlei middelen om doelen te bereiken, al dan niet via het web. Aangezien voor het gebruik van online social media een (kwalitatieve) massa nodig is, is het nog niet het aangewezen medium binnen organisaties waar de oudere generaties elders socializen. Mooie titel ook: wie niet??
Verrassend en ook weer niet. Dat ze op de werkvloer nog niet zo social media gericht zijn, komt ook doordat ze nog voorzichtig zijn. En ja, online contact leidt toch ook vaak in offline, het is een samenwerking van allebei.