27 januari 2009 -
Niemand is zo belangrijk voor het slagen of falen van een nieuwe CEO als diens voorganger. Zijn steun en inzichten zijn immers van groot belang tijdens de overgangsfase en de periode daarna. Dat schrijft Express.be.
Zo kan de vertrekkende CEO informatie geven over wat welke topmanager van de nieuwkomer verwacht, hoe de raad van bestuur over hem denkt, welke successen de nieuwkomer op de korte termijn kan boeken en wat de sterke en zwakke kanten zijn van interne en externe partners.
Contract
Om het weglekken van deze waardevolle kennis tegen te gaan, wordt vaak contractueel vastgelegd dat de vertrekkende CEO verplicht is om nog geruime tijd advies te blijven geven. Opmerkelijk genoeg zijn open en eerlijke dialogen tussen vertrekker en nieuwkomer schaars en zal de nieuwkomer zelden uit zichzelf zijn voorganger om advies vragen. Ondernemingen zouden daarom debriefingprocessen niet alleen contractueel moeten vastleggen, maar ook de gesprekken tussen beide CEO`s moeten arrangeren. Hierna moet de oude CEO zo snel mogelijk het podium verlaten. Het is immers de nieuwe CEO die het gezicht van de onderneming wordt.
Bron:Harvard Business Review, Express.be