Mobiel internetten neemt toe, en daarmee de uitdaging voor de marketeer
26 januari 2009 -
Online activiteiten op de mobiele telefoon nemen in belang toe. Ruim de helft van alle mobiele telefoonbezitters beschikt op zijn toestel over een internetverbinding voor online toepassingen zoals e-mail en mobiele websites. Hiervan heeft bijna 45 procent inmiddels de beschikking over een mobiele breedbandverbinding.
Deze snelle, mobiele internetters vormen een zeer interessante doelgroep voor adverteerders, mits deze op de juiste manier wordt benaderd. Dit blijkt uit de Ernst & Young Mediabarometer.
Mobiel adverteren
Van alle mobiele telefoongebruikers is 81 procent er niet van gediend ongevraagd berichten van bedrijven te ontvangen op hun mobiel. 52 procent geeft echter aan reclame, aanbiedingen of advertenties te willen ontvangen mits de ontvanger hiervoor toestemming heeft gegeven, een opt-in benadering. Ook geeft negen procent van de ondervraagden aan zijn mobiele telefoonnummer te willen geven in ruil voor gratis producten. "Er ligt voor de online adverteerders nog een enorme uitdaging om te zoeken naar een creatieve manier om mensen te bereiken die verder gaat dan de traditionele banner," aldus Frank Blenderman van Ernst & Young. "Permission marketing is bij de inzet van het mobiele kanaal nog belangrijker: een opt-in benadering lijkt een randvoorwaarde voor een succesvolle strategie. De groeiende groep van 2,8 miljoen mobiele breedbandgebruikers is daarbij een interessante potentiële doelgroep voor online adverteerders," aldus Blenderman.
Overige resultaten Uit de mediabarometer komt verder naar voren dat interesse in live TV kijken op de mobiele telefoon ten opzichte van 2007 is verdubbeld naar twaalf procent, de interesse blijft echter laag. 'Geen behoefte' is nog steeds de reden waarom men niet overgaat tot tv kijken op de mobiel. Nieuws en sport hebben de meeste interesse van mensen die nu geen toegang hebben tot video op de mobiele telefoon. De gebruikers van mobiele videobeelden blijken juist humoristische filmpjes en muziekvideo's te bekijken, bij deze gebruikers staat nieuws op de vierde plaats en sport op de zevende plaats. De gebruikers van mobiele videobeelden zijn echter wel meer gaan kijken, de gemiddelde kijkduur per dag is bijna verdubbeld van vijftien minuten in 2007 naar 29 minuten in 2008.