Vier verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers
26 augustus 2002 -
Er bestaan grote verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke ondernemers. Zonder te willen generaliseren, somt De Zaak een viertal onderscheidende eigenschappen op van vrouwelijke ondernemers.
Uitzonderingen bevestigen de regel, maar statistisch gezien gaat het om de volgende verschillen:
1. Vrouwen starten met bescheiden doelstellingen Vrouwen hebben geen huizenhoge verwachtingen bij het starten van een eigen bedrijf. Mannen daarentegen beginnen voor zichzelf omdat ze ontevreden zijn met hun baan in loondienst en omdat ze verwachten als eigen baas meer kunnen verdienen. Zestig procent noemt als belangrijkste motivatie de mogelijkheid om de eigen professionele ontwikkeling te combineren met de zorg voor kinderen.
2. Vrouwen houden hun bedrijf klein In tegenstelling tot hun mannelijke collega's houden de meeste vrouwen hun bedrijf bewust klein. Ze vermijden daarmee lastige financiële, arbeidsrechterlijke en managementtechnische vraagstukken.
3. Vrouwen delen macht en informatie Vrouwen denken niet dat ze zelf alles beter kunnen en kunnen alleen al daarom gemakkelijker delegeren. De autoritaire benadering ligt vrouwelijke ondernemers vaak minder dan hun mannelijke collega's, waardoor ze meer draagvlak weten te creëren voor hun zakelijke beslissingen. Ze doen vaker dan mannen een beroep op de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van medewerkers en andere mensen in hun omgeving.
4. Vrouwen netwerken Maar liefst 82 procent van de vrouwelijke ondernemers is aangesloten bij een of meerdere netwerk(en). Mannen zijn veel minder te porren voor ontmoetingen met hun vakbroeders, terwijl daar allerlei relaties kunnen worden aangeknoopt.
Bron:De Zaak