zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eerste indruk allesbepalend bij sollicitatie

26 augustus 2002 - Een gedegen voorbereiding, lastige vragen oefenen, dubben over uw kleding... Het is allemaal nergens voor nodig. Bij een sollicitatiegesprek is de eerste indruk allesbepalend.

Dit blijkt uit onderzoeken van Roos Vonk, hoogleraar psychologie aan de Katholieke Universiteit Brabant.



Stevige handdruk en oogcontact
Recruiters trekken binnen enkele seconden hun conclusies. Daarom is de belangrijkste tip: een stevige (maar niet te stevige), kort, droog, met de volle hand en met oogcontact.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
R Mansourian  |   | 
3-12-2007
 | 
21:50 uur
Een stevige, kort en droog handdruk om een goede indruk te maken? Wat doe je als je last van natte handen hebt? Volgens mijn (behalve dat sommige altijd last van de natte landen hebben), komt er vaker voor dat sollicitanten tijdens het afwachten in de wachtkamer om voor het gesprek opgeroepen te worden last van een natte hand.
J. Ricks  |   | 
4-12-2007
 | 
07:30 uur
Hoe zit het toch met het feit, dat we graag inhoudelijk willen zijn? Dat we mensen eindelijk gaan selecteren op het kunnen en de kunde?
Kunnen we al die procedures gewoon aan de laars lappen en vervolgens een speeddate sessie opzetten, het maakt toch niet uit.
Jeroen van den Bos  |   | 
4-12-2007
 | 
09:18 uur
Ben het volledig met de stelling eens. Zelf weet ik in een oogopslag of iemand geschikt is of niet. Die natte hand doet er niet toe. Veel mensen zijn zenuwachtig tijdens een sollicitatiegesprek maar het gaat met name om de houding en interactie tussen sollicitant en werkgever in het eerste contact.
Jeroen van den Bos
Infraselect B.V.
www.infraselect.nl
J van der Voort  |   | 
6-12-2007
 | 
16:00 uur
Nou nou, mevrouw/heer Ricks, u bent wel een beetje aan het mokken!

Wie heeft u dan ooit wijsgemaakt dat 'De Eerste Indruk' niet inhoudelijk is? ‘Eerste’ betekent toch niet automatisch: ‘Zonder inachtneming van kunnen en kunde’?

Als twee mensen elkaar voor het eerst ontmoeten, werkt ons onderbewustzijn overuren.
In een zo kort mogelijke periode probeert het brein zoveel mogelijk informatie op te pikken over (het kunnen en de kunde van) de ander, aangetoond door kenmerken als zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, gevoel voor humor, warme persoonlijkheid, positief, energiek, zit iemand lekker in z’n vel of niet en ga zo maar door; een schat aan inhoudelijke informatie wordt uitgewisseld binnen een paar seconden.

Deze informatie wordt supersnel getoetst aan de eigen 'inhoud' en aan de functieinhoud, en dan wordt een (voorlopig) oordeel geveld: door naar de volgende ronde of niet. Na deze eerste, algemene, kunde & kunnen- 'zeef', worden kandidaten verder geselecteerd op meer specifieke kennis en vaardigheden.

Jacqueline van der Voort,
www.cezannesw.com
EL Pastoor  |   | 
7-12-2007
 | 
13:35 uur
In eerste instantie gaat het om de klik!!
past iemand in een bedrijf en verder ben ik het eens met Jaqueline van der Voort.
Het is net als verliefdheid,als er een klik is kan je je partner voor de toekomst uitzoeken.
in allebei de gevallen ga je niet over een nacht ijs!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10