13 januari 2009 -
Honderdduizenden werknemers hebben de afgelopen twee maanden hun CV online gezet of hun bestaande CV geactualiseerd. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group, zo schrijft P&O Actueel.
Volgens Hans Hoekstra van Intelligence Group is het niet duidelijk waar dit precies aan ligt: "Januari is traditiegetrouw een maand waarin werknemers hun goede voornemens in daden omzetten. Maar het is ook mogelijk dat het een reactie is op de kredietcrisis. Ikzelf denk dat mensen hiermee een soort veiligheid willen inbouwen. Ze stellen zichzelf niet direct beschikbaar, maar zorgen er wel voor dat ze iets achter de hand hebben. Het is echt niet zo dat bedrijven helemaal niemand meer aannemen, feitelijk zitten we nog steeds in een krappe arbeidsmarkt."
Mobiliteit
Uit het onderzoek blijkt dat de grootste mobiliteit plaatsvindt in de zakelijke dienstverlening. In deze sector heeft 28 procent van de werknemers hun CV op internet gezet. In de non-profit sector zijn de percentages het laagst, met name in de branches gezondheidszorg (dertien procent) en onderwijs (vijftien procent). Onder overheidsambtenaren ligt het percentage iets hoger (negentien procent).
Winkansen
Volgens Hoekstra hebben werkgevers veel te winnen in deze arbeidsmarkt: "Bedrijven die nu gaan adverteren, hebben veel meer kans op succes. Er zijn meer CV’s beschikbaar voor minder bedrijven. Bovendien ziet het medialandschap er beter uit, waardoor je je beter kunt onderscheiden. Elke euro die je nu investeert, is beter benut dan een jaar geleden."
Bron:P&O Actueel