zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Los in vijf stappen uw conflicten over facturen op

12 januari 2009 - Helaas betaalt niet iedere klant op tijd. Eveneens komt het voor dat u uw leverancier niet wilt betalen. Conflicten over facturen liggen dus in iedere onderneming op de loer. Wat kunt u daaraan doen? BusinessCompleet.nl geeft u de oplossing in vijf stappen.

1. Blijf rustig en professioneel


Meestal ontstaat een conflict omdat de klant vindt dat de afspraak niet is nagekomen en dus dat de factuur te hoog is. Of u nu de klant of de leverancier bent: blijf te allen tijde rustig, zakelijk en beleefd. 

2. Pak de telefoon

Veel problemen kunnen telefonisch worden opgelost. Meestal wilt u uw klant (of leverancier) houden. Probeer er dus telefonisch uit te komen en wacht niet te lang met dat telefoontje. Iedereen is er bij gebaat om misverstanden zo snel mogelijk uit de wereld te helpen. Worden er telefonisch (nieuwe) afspraken gemaakt, bevestig die dan even via e-mail of brief. 

3. Protesteer formeel

Soms komen de partijen er gewoon niet uit. Houdt uw leverancier zich toch niet aan de afspraak, of weigert uw klant te betalen, protesteer dan formeel via een aangetekende brief. Met een beetje geluk is dat voldoende. Maar zo niet, dan is het voor de mogelijke rechtszaak die volgt belangrijk om zoveel mogelijk materiaal te verzamelen. Bewaar daarom het ontvangstbewijs en een kopie van de brief. 

4. Betaal in ieder geval iets

Bent u de klant, dan is het van groot belang dat u alle schijn van wanbetaler tegengaat. Als de factuur van de leverancier volgens u te hoog is, betaal dan in ieder geval het bedrag dat u denkt te moeten betalen. Bijkomend voordeel is dat door de tegenpartij minder snel een incassobureau ingeschakeld wordt. Misschien laat hij het er zelfs helemaal bij zitten. Uiteraard is het ook nog eens ‘voordelig‘ voor een mogelijke rechtszaak. 

5. Ga naar de rechter

U kunt met uw conflict naar de burgerlijke rechter stappen. Als u zelf een dagvaarding krijgt, moet u gaan, al is dat niet verplicht. Zorg er in ieder geval voor dat u genoeg informatie en bewijs heeft. Laat zien dat u al geprotesteerd hebt (stap 3). Heeft u al een gedeelte betaald, dan gaat de rechtszaak alleen om het betwiste deel van het bedrag. Het kan wel gebeuren dat u - als u verliest - extra kosten moet betalen zoals de wettelijke rente en de incassokosten.


Bron: BusinessCompleet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wanbetaler misbruikt vakantie-excuus
 Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op
 'Klacht' meest gebruikt als excuus om niet te betalen
 Zeven tips om geen vermogen kwijt te zijn aan advocaten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10