zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Excessieve beloningen leidden tot crisis

12 januari 2009 - Het belonings- en bonussenbeleid is de belangrijkste oorzaak van de kredietcrisis. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. Gebrek aan ‘fatsoenlijk bestuur' op het gebied van risicomanagement is volgens de ondervraagde bankiers een andere belangrijke oorzaak van de malaise op de financiële markten.


Bron: Management Team
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe lang incasseert de CEO nog een topsalaris?
 Streng toezicht op bonussen
 Topmanagers hebben blinde vlek voor excessieve beloningen
 Vertrekpremies nog steeds te hoog
 
 
reacties
 
R. Civile  |   | 
12-01-2009
 | 
08:46 uur
Ik weet nog net niet of exorbitante beloningen debet zijn aan de crisis. Eerst zal men moeten definieren wat exorbitant is. Als ik bijvoorbeeld als AI manager een organisatie een aanzienlijke besparing weet te brengen en ik heb daarbij wellicht een percentage bedongen, kan dit aanzienlijk ogen natuurlijk.

In het geval van de banken vind ik dit volkomen anders liggen. Jaren lang hebben banken en verzekeringsmaatschappijen exorbitant aan de consument verdient. De klanten werden op meer dan één manier benadeeld en dit gebeurd nog steeds.

Nu is het diezelfde consument, alleen nu even omgedoopt tot 'belastingbetaler' die plots de financier wordt van het enorme debacle van het bankwezen. Bos maakt zich hier hart voor en het is maar helemaal de vraag of de belastingbetaler hier uiteindelijk ook rendement van zal zien. Immers, de rekening word bij de volgende generatie neergelegd.

Ik hou er persoonlijk een nare nasmaak over aan het gegeven dat de banken aan mij heeft verdient, enorme fouten hebben gemaakt waarvoor ze mij als consument nog eens aan durven spreken. Rente verschillen worden mij pas later doorberekend, uiteraard in mijn nadeel. Men maakt het mij moeilijker een lening of hypotheek te krijgen.

In andere woorden vertrouwd de bank mij minder. Dat is de wereld op zijn kop. Ik kan de banken niet meer vertrouwen maar mag hiervoor wel als financier opdraven. Bos heeft wat dat betreft de consument en de belastingbetaler niet echt een dienst bewezen.

Day inhaligheid ten grondslag ligt aan deze dip moge duidelijk zijn,

RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10