9 januari 2009 -
Nu de crisis toeslaat, concentreert de roddelmachine zich vooral op wie de volgende slachtoffers zullen zijn. Managers denken vaak dat ze geroddel moeten stoppen. Grant Michelson van de Audiencia Nantes Business School zegt op Express.be echter dat ze dat juist niet moeten doen.
Die informele informatiekanalen kunnen namelijk juist in het voordeel van de werkgever uitdraaien. Bovendien is het onmogelijk roddels uit te bannen, ze maken onlosmakelijk deel uit van de menselijke natuur, stelt hij.
Kennis is macht
Stephen Viscusi, auteur van het boek ‘How to Bullet-Proof Your Job', is ook van mening dat u het geroddel juist in uw voordeel aan moet wenden. Wie op kantoor wordt geconfronteerd met roddels, kan volgens hem de informatie het best tot zich nemen zonder die verder te verspreiden. De indruk wekken dat u erboven staat en tegelijkertijd de informatie in uw achterhoofd houden, is de beste manier om met roddel om te gaan.
Open en eerlijk
Mike Emmott, adviseur bij het Chartered Institute of Personnel and Development, denkt dat bedrijven de geruchtenmolen alleen kunnen stoppen door open en eerlijk te communiceren. "Leidinggevenden moeten eerlijk en geloofwaardig zijn, zelfs als ze niet weten wat er allemaal speelt." Emmot gelooft niet in een kantoor zonder roddel. "Een kantoor zonder roddel is als een sterfhuis; het is dysfunctioneel."
Bron:Financial Times, Express.be