9 januari 2009 -
Overweegt u de aanschaf van een eHRM-systeem? Dan doet u er goed aan eerst een strategie uit te stippelen. Vooral medewerking van het personeel is een belangrijke succesfactor. Dat stelt adviesbureau UmanID op Computable.
Werkgevers die personeelsgegevens succesvol willen beheren, moeten vier punten goed in de gaten houden. UmanID zet ze op een rijtje:
1. Sociale factoren
eHRM kan alleen een succes worden wanneer rekening wordt gehouden met de managementstijl, de manier van samenwerken en de bedrijfscultuur van een organisatie. Om veranderingen tot stand te brengen is acceptatie nodig van het (top)management en andere medewerkers.
2. Technische factoren
Systemen en databases worden gebouwd en aan elkaar verbonden. Bovendien moet er rekening gehouden worden met zaken als de capaciteit van de server en andere ict-systemen die de organisatie al gebruikt.
3. Strategische factoren
Alle toepassingen moeten op elkaar aansluiten. Bovendien is het handig om van tevoren grondig uit te zoeken welke systemen nuttig zijn en op basis daarvan het systeem te kiezen.
4. Organisatorische factoren Maak duidelijke afspraken over wat de resultaten van de inzet van eHRM moeten zijn en binnen welke tijd de doelen bereikt moeten worden.
Bron:Computable
Eigenaardig... Dit artikel bevat nl. geen nieuwe kennis/inzicht. De genoemde punten zijn nl. in 2005 reeds door de NVP opgetekend nav. een gehouden onderzoek inzake ''meest kritische succesfactoren implementatie e-HRM''.