25 augustus 2002 -
Open communiceren, motiveren, coachen, schouderklopjes geven, kansen geven: is dat niet wat van een moderne en oprechte manager verwacht wordt? Ware machthebbers lachen hartelijk om zoveel naïviteit en gaan snel over tot de orde van de dag.
De naakte waarheid van leiderschap is heel wat minder utopisch, meent de Amerikaanse management consultant Lawrence E. Wharton. In elf politiek incorrecte regels beschrijft hij hoe bazen de baas blijven. Hij noemt de regels het 'onontdekte manuscript van Machiavelli'. De regels doen denken aan de stripjes van Dilbert: ook wat overdreven, maar o zo herkenbaar.
1. Geef nooit fouten toe Dat is ook niet moeilijk, want u maakt er immers geen. Als iemand anders beweert van wel, zorg dat hij dan snel verdwijnt.
2. Vertel anderen wat ze moeten doen Houd u verre van constructieve gesprekken met uw medewerkers om gezamenlijk ideeën en plannen te verzinnen. Zorg dat de ideeën en oplossingen van u komen en schaam u niet als u ze van iemand anders jat.
3. Wees niet bang dat u te veel van anderen vraagt Sterker nog: zet anderen flink aan het werk, dat houdt ze gemotiveerd. Mensen die daarover klagen moeten gestraft worden; het meest effectief is ze in het openbaar belachelijk maken.
4. Gebruik alleen informatie die nodig is om uw standpunt te versterken Versterk de kijk die u heeft op de wereld met feiten die dat ondersteunen. Vermijd mensen die u op andere gedachten willen brengen. Natuurlijk zegt u aan uw medewerkers (en uw bazen) dat u wel alle informatie wilt, zelfs als het u in een lastig parket zou brengen.
5. Zorg dat uw gedrag tegengesteld is aan de waarden van de organisatie Maar eis van anderen wel dat ze in het belang en de geest van de organsatiedoelen handelen. Zelf hoeft u zich hier niet druk over te maken; vraag ook niet aan anderen of u wel in het belang van de organisatie handelt.
6. Straf mensen voor alles waarbij u zich ongemakkelijk voelt Tolereer geen afwijkend gedrag, waarden, motieven of gezichtspunten die strijdig zijn met de uwe. Straf het af, maar wel op een ogenschijnlijk eerlijke manier.
7. Reken niemand ergens op af, tenzij u in de problemen komt Als u in moeilijkheden raakt, moet u de schuld zo snel mogelijk afschuiven en de indruk wekken dat u jarenlang de vinger aan de pols heeft gehouden, maar dat u een slachtoffer bent. U werd voorgelogen. Aangezien uw baas, net als u zelf, niet van conflicten houdt, accepteert hij deze verklaring. Om niet teveel in de problemen te raken, zorgt u ervoor dat u vrienden en bondgenoten rijkelijk beloont, hoe afschuwelijk hun gedrag of leiderschap ook is.
8. Speel altijd het slachtoffer als u in de problemen komt Maar accepteer het niet van degenen onder u.
9. Kleineer en verneder anderen publiekelijk Maar stel tegelijkertijd gepassioneerd hoe belangrijk u wederzijds respect vindt.
10. Deel geen informatie (behalve met uw superieuren) Een gebrek aan informatie bij uw medewerkers maakt ze onzeker en angstig: een prima manier om ze kort en gemotiveerd te houden. Spreek medewerkers gerust aan op zaken, die u ze nooit gevraagd heeft te doen. Met uw superieuren deelt u natuurlijk wel informatie, zij het strikt selectief.
11. Heel belangrijk: zorg dat u erkenning, beloningen en promotie krijgt Het gaat om u en niemand anders. Trek alle eer naar u toe en profiteer ervan.
Vergeet dit niet: geef nooit toe, ook niet aan u zelf, dat u ook maar één van bovenstaande regels volgt.
Politieke spelletjes Politieke spelletjes in het bedrijfsleven staan momenteel volop in de belangstelling met als hoogtepunt de management bestseller Hoe word ik een rat?. Het boek is hier verkrijgbaar. Het is uit voorraad leverbaar. U betaalt achteraf per acceptgiro.