zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Krantenlezer heeft geen idee wanneer personeelsadvertenties verschijnen

7 januari 2009 - Bijna tweederde van de lezers van gratis kranten weet niet wanneer de carrièrepagina's in die kranten verschijnen. Van de lezers van betaalde dagbladen weet 36 procent niet wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group.

Verder blijkt dat er voor (gratis) kranten voldoende mogelijkheden liggen om hun rol op de arbeidsmarkt vast te blijven houden. Belangrijk daarin is samenwerking tussen de (gratis) kranten op zowel de lezers- als de personeelsadvertentiemarkt. 



Onbekendheid

De lezers van kranten is gevraagd of ze weten wanneer de carrièrepagina's verschijnen. Ruim een derde van de betaalde krantenlezers en bijna tweederde van de gratis krantenlezers is hiervan niet op de hoogte. Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group: "Je gaat ervan uit dat lezers weten wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan. Echter, heel veel mensen hebben daar dus geen idee van. Zelfs grote groepen lezers die een abonnement hebben op een bepaalde krant, kunnen niet aangeven wanneer de personeelsadvertenties in die krant staan." 

Blokje om

44 procent van de betaalde dagbladlezers, die weten wanneer de personeelsadvertenties in de krant staan, loopt speciaal een blokje om om de krant te bemachtigen vanwege de personeelsadvertenties. 41 procent kiest ook bewust een bepaalde krant omwille van de personeelsadvertenties die zij daarin verwachten. Bij gratis dagbladen zijn deze percentages een stuk lager, maar zij bestaan dan ook nog niet zo lang als de meeste betaalde dagbladen. 22 procent van de gratis krantenlezers loopt er bewust een blokje voor om en elf procent maakt een bewuste keuze voor een bepaalde gratis krant.
Internet
Ten opzichte van internet scoren kranten, in hun rol op de arbeidsmarkt, nog altijd sterker op de 'kwaliteit van vacatures', 'interessante werkgevers' en 'regionaliteit'. Internet scoort beter op de aspecten 'volledig aanbod' en 'inhoudelijk interessant werk'.
Aanbevelingen
Uit het onderzoek zijn enkele aanbevelingen gekomen:
1. Kranten moeten hun lezers uitleggen hoe en wanneer zij de krant moeten gebruiken in hun oriëntatie op de arbeidsmarkt.
2. Vacatures moeten beter en makkelijker vindbaar zijn in (gratis) kranten. Zij moeten worden geïndexeerd en op de betere posities in de krant worden geplaatst.
3. Gratis kranten moeten samenwerken om een bepaalde dag in de week te claimen waarin zijn met arbeidsmarktedities komen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Personeel steeds minder in de krant gezocht
 Werkzoekende gaat werving- en selectiebureau liever uit de weg
 Explosieve groei online recruitment
 Zes redenen waarom print aan belang wint bij banenjacht
 
 
reacties
 
Erik  |   | 
8-01-2009
 | 
08:42 uur
Wat een onzin conclusie uit dit onderzoek.
Als ik niet geinteresseerd ben in vacatures kijk ik of weet ik ook niet waar ik de prsoneelsadvertenties kan vinden. Als ik wel geinteresseerd ben weet ik ze heus wel te vinden. Mij zeggen die percentages juist dat het uitstekend gesteld is met de kennis van krantenlezers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10