7 januari 2009 -
Met een structureel krappe arbeidsmarkt in het verschiet en de noodzaak tot overleven op korte termijn bevinden veel werkgevers zich in een lastige positie. Toch is het van belang om vanuit strategisch oogpunt te blijven kijken naar de opbouw van je organisatie, vindt Jan van Goch, specialist in talentmanagement.
Ontslagen, tijdelijke werktijdverkorting of vacaturestops kunnen onontkoombare maatregelen zijn in deze periode van economische neergang, erkent Van Goch. De directeur van Connexys noemt vier speerpunten waar elke recruiter zich van bewust zou moeten zijn in deze tijd:
1. Voorkom kennisverlies in de organisatie
Ga strategisch te werk wanneer er ontslagen móeten vallen. Ga voor u handelt na waar de kennis en kracht van het bedrijf liggen. Bedenk dat er door massale ontslagen een kennislaag uit de organisatie kan verdwijnen. Ook kan een onevenwichtige opbouw van personeel in ervaring en/of leeftijd ontstaan. Vacaturestops kunnen er toe leiden dat jonge mensen geen up to date kennis van uw branche of product bezitten. Op het moment dat de economie weer aantrekt zit u met een probleem.
2. Ga flexibeler om met personeel Nu u minder of niet kunt werven, is het handig om gebruik te maken van een flexibele schil. Stel een talentpool samen waar u regelmatig uit kunt putten. Maar let op: het inzetten van te veel consultants, zzp’ers en of freelancers kan tot gevolg hebben dat u de opbouw van kennis en ervaring binnen de organisatie niet meer in de hand hebt.
3. Blijf investeren in mensen
De verwachting voor 2009 is dat de eerste grote groep babyboomers met pensioen gaat. Vanaf 2010 zal de beroepsbevolking niet langer groeien. De vraag naar hoogopgeleiden zal echter toe blijven nemen. Het is dus zaak te blijven investeren in mensen. Een werkgever die investeert in het binden en boeien van medewerkers houdt zijn mensen ook vast als de periode van economisch herstel is aangebroken. Daarnaast draagt het bij aan een positieve employer branding. Door bovendien nu te investeren in een goed relatienetwerk, heeft u straks een voordeel op de concurrent. Maak gebruik van een sollicitantenvolgsysteem zodat u op korte en op lange termijn de beschikking hebt over geschikte kandidaten.
4. Verstevig je imago op een positieve manier
Juist nu is het belangrijk om te laten weten waar u als werkgever voor staat. In deze onzekere tijden wil een sollicitant immers weten wie er achter een organisatie zit. Bedenk ook dat het jaren duurt om een imago op te bouwen. Ga dus ook in slechtere tijden goed om met uw personeel. En heeft u de afgelopen veel geïnvesteerd in employer branding, stop daar dan niet ineens mee. Anders bestaat het gevaar dat uw imago wegzakt uit het collectieve geheugen en kunt u helemaal opnieuw beginnen.
Goede tips, maar er is wel een probleem.
Veel talenten (dat is wat anders dan high potentials) blijven onontdekt in de organisatie, terwijl daar juist meer winst wordt kan worden behaald dan met de, vaak onterecht benoemde, high potentials.
Flexibilisering is goed, maar lenigheid nog beter. Een lenige organisatie past zich snel en moeiteloos aan aan veranderende omstandigheden. In een lenige organisatie zijn naast uitzendkrachten ook ZZPers actief. Van ZZPers, interim managers en freelancers kan, nee moet, worden geeist dat ze aan kennisoverdracht en kennisborging doen. Alle kennis van een lenige organisatie is geborgd in de kern van de organisatie, zodat deze kennis, essentieel om te kunnen excelleren, nooit verloren gaat.
Meer dan ooit is een goed, gedegen en robust HR beleid noodzakelijk. HR wordt van stiefkindje, noodzakelijk kwaad, de corebusiness van iedere organisatie die serieus wil zijn.