zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tips voor een geslaagd slecht nieuws gesprek

5 januari 2009 - Nu het economisch slechter gaat, kunt u ervan uitgaan dat u de komende tijd vaker een slecht nieuws-gesprek moet voeren. Intermediair beschrijft de fases in een dergelijk gesprek en geeft tips. De belangrijkste: houd het kort en zakelijk en geef de ontvanger de ruimte om het nieuws te verwerken.

Om het gesprek goed te laten verlopen is het belangrijk da u de vier fases kent die ontvangers van slecht nieuws doorlopen. Iedere fase vraagt om ander gedrag. 



1. Schok en ontkenning

Hoeveel signalen er misschien ook waren, voor de meeste mensen komt slecht nieuws toch onverwacht. Let goed op wat de ontvanger nu nodig heeft. Informatie? Een moment van stilte? Blijft de ontvanger het nieuws ontkennen, blijf het dan vastberaden herhalen. Weid op dit moment niet uit en probeer de pijn niet te verzachten. 

2. Boosheid

De volgende fase is boosheid. Die kan zich richten op de situatie, maar ook op u. Laat de boosheid maar komen, maar ga er niet in mee. Vaak trekt de bui snel over. 

3. Onderhandeling

Na de boosheid, dringt het nieuws echt door en begint de onderhandelingsfase. Het begin hiervan herkent u vaak aan een diepe zucht van het slachtoffer gevolgd door de vraag: ‘Wat nu?' De ontvanger is klaar voor advies, uw rol wordt actiever. Zoek een aantal constructieve stappen die het slachtoffer nú - liefst vandaag nog - kan nemen. Doe geen toezeggingen doet die u niet kunt waarmaken. 

4. Acceptatie
De laatste stap is acceptatie. De ontvanger begrijpt dat er geen weg terug is en ziet misschien zelfs al een paar voordelen. Beëindig het gesprek nu snel.


Bron: Intermediair
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen communicatietips voor crisistijden
 'Bedrijven klungelen met slecht nieuws'
 Crisis leidt tot kritisch functioneringsgesprek
 Zo ontslaat u een werknemer op staande voet
 
 
reacties
 
Ronn van Etten  |   | 
5-01-2009
 | 
10:49 uur
Herkenbaar.

Vaak is het goed om betrokkene zelf het bericht te laten herhalen (uiteraard zonder dat dit kinderachtig wordt).
De herhaling is vaak nodig.

Erken de boosheid (of teleurstelling, of wanhoop, of regelrecht verdriet), ook naar betrokkene toe. Vaak een mooie opening om het bericht ondubbelzinnig helder te laten zijn.

In de fase van onderhandeling is vaak het ''wat nu'' nog helemaal niet aan de orde! Als die vraag wordt gesteld is er al acceptatie.
Bij onderhandelen is veelal te denken aan vragen als: Kan het niet later? Is er geen andere oplossing te bedenken? Is iedereen het er wel mee eens? Kan ik niet part-time blijven dan?

In de acceptatiefase komt de vraag aan de orde: wat nu? (...want het is kennelijk zo...)
In bepaalde gevallen is het inderdaad goed om dan het gesprek te beeindigen (wel met een afspraak voor een vervolggesprek over die hangende vraag ''wat nu?''.)
In andere gevallen is het beter om direct door te pakken en constructief te praten over het vervolg, concrete vervolgstappen, acties, toekomstperspectief.

groet,
Ronn van Etten
Van Zelf Advies

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10