zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer die gehoord wordt is gemotiveerder

30 december 2008 - Meer dan drie op de vier werknemers (77 procent) zegt regelmatig voorstellen te doen voor verbeteringen in de organisatie waarin zij werken. Bij werknemers in de ict ligt dit percentage nog hoger, 80 procent van hen doet regelmatig suggesties aan zijn werkgever.

Dat blijkt uit onderzoek naar medewerkerspercepties door onderzoeksbureau ZebraZone, zo weet Computable. Mensen die regelmatig met suggesties komen blijken meer betrokken bij hun werk en gemotiveerder. ZebraZone concludeert verder dat werknemers die van mening zijn dat er vaak nieuwe ideeën worden doorgevoerd binnen hun organisatie en het idee hebben dat er vaak mogelijkheid is ideeën door te voeren, minder last van stress hebben. De respondenten die positief antwoorden hebben een beter werkvermogen, meer energie en zijn productiever. Ook zijn deze werknemers meer bereid tot verandering en krijgen zij meer kansen om te innoveren.


Vrouwen waren negatiever in hun antwoorden dan mannen en universitair opgeleide medewerkers waren positiever over de mogelijkheden tot innovatie dan hun collega's met een HBO-diploma of lager.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Interactief werkoverleg essentieel bij veranderingen
 ‘Weg met inspraak voor medewerkers’
 Ambtenaar geeft management net geen voldoende
 Twaalf tips om uw personeel te motiveren
 
 
reacties
 
Jos A.M. van Gorkum  |   | 
30-12-2008
 | 
16:33 uur
Met alle respect voor de samenstellers van dit forum: voor elke zichzelf respecterende manager is dit toch een open deur ? Ik kan me niet voorstellen dat hier iemand van achterover slaat. Iets meer verdieping in de komende artikelen graag.
a brink  |   | 
31-12-2008
 | 
09:40 uur
Open deuren bestaan volgens mij niet, althans niet voor iedereen. Dit artikel heeft zeker zijn meerwaarde voor heel wat zogenaamde leidinggevenden in Nederland en daarbuiten.
Errol van Engelen  |   | 
31-12-2008
 | 
11:50 uur
Leidinggevenden zijn vaak degenen die innovatie tegenhouden. Bij veel bedrijven werd mij verteld dat het management niet wist hoe zij om moeten gaan met innovatie en hoe deze te valideren. Als je doorvraagt blijkt dat er altijd een aantal managers zijn die tevreden zijn met de huidige situatie en niet willen veranderen. De eerste voorwaarde voor innovatie is een bepaalde mate van ontevredenheid met de huidige situatie. Zonder deze voorwaarde sterven alle initiatieven een vroegtijdige dood. Managers zijn controleurs, voor innovatie heb je leiders nodig met visie.
Frans Broekman  |   | 
31-12-2008
 | 
13:11 uur
Verbaast me niets. Heel veel 'managers' zijn niet meer dan zetbazen die hun van bovenaf opgelegde opdrachten laten uitvoeren. En wel zo, dat alleen die zaken waarmee ze hun bonus kunnen verdienen, belangrijk zijn. In het klassieke denken past het ook helemaal niet dat medewerkers zęlf gaan nadenken: eng! Daar kunnen 'managers' vaak niet mee omgaan. Niet voor niets doen managers de dingen juist (mag je althans hopen) en zijn er leiders voor nodig om de juiste dingen te doen.
Jos A.M. van Gorkum  |   | 
31-12-2008
 | 
16:01 uur
Nou nou nou, dat mag wel wat positiever.
Zeker in de beursgenoteerde bedrijven ligt de (resultaten-)lat tegenwoordig extreem hoog; bij 'tegenvallende' resultaten - bijvoorbeeld 10,3% groei i.p.v. de beloofde 10,8% - keldert het aandeel vaak onevenredig hard naar beneden.

In zo'n klimaat is weinig ruimte om eens wat nieuws te proberen. Ik begrijp die angst voor innovatie wel. En als je die situatie duidelijk kunt overbrengen aan je mensen dan zullen de meesten daar zeker begrip voor kunnen brengen.
Errol van Engelen  |   | 
2-01-2009
 | 
11:16 uur
Alle forumleden een Gezond en Voorspoedig 2009!

@Jos

Wat je schetst is dat bedrijven altijd te maken hebben met shareholder value en daarom innovatie niet mogelijk zou zijn. Een bedrijf kan echter ook een kleinschaliger (incubator) aanpak kiezen in plaats van een totale vernieuwing en dat heeft dan minder impact op shareholder value.

Innovatie heeft overigens altijd in het teken gestaan van het uitvinden (gadgets) en niet in de toepassing (wat kunnen we eigenlijk met deze uitvinding?). Een voorbeeld hiervan: in de eerste fase van het Rekeningrijden (eind vorige eeuw) werden allerlei geleerden uit de Telecom en IT-wereld binnengehaald om het kastje te ontwerpen dat in de auto moest komen om Rekeningrijden mogelijk te maken. Uiteindelijk werd het project afgeblazen omdat niemand er goed over nagedacht had wat de organisatorisch consequenties waren als 7 miljoen personenauto's gemonitord moeten worden op het moment dat ze gebruik gaan maken van de infrastructuur. Nee, dat was niet zo sexy, het kastje was veel interessanter, dat was de innovatie.

Misschien moeten we wat holistischer kijken naar innovaties. En dat betekent dat het accent verschuift naar validatie. Het uitvinden zelf kan je overigens versnellen via crowdsourcing. De validatie moet je altijd zelf doen.
a brink  |   | 
2-01-2009
 | 
11:37 uur
Met de heer van Gorkum ben ik het helemaal eens voor wat betreft de beurs-nv's. Die worden afgerekend op kwartaalcijfers. Hoe dom kun je zijn als belegger! Innovatie en verbetering van werkprocessen vergen immers jaren om zich te vertalen een (stuk) hogere winst.
Advies is dan ook voor degenen die werken bij beurs-nv's: zoek een andere werkgever, zoals een familiebedrijf met een directeur die zijn eigen geld uitgeeft, of beter nog: begin een eigen bedrijf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10