Kredietcrisis wakkert onzekerheid over pensioen aan
30 december 2008 -
43 procent van de werknemers weet niet welke pensioenvorm hij heeft. Ook de kennis van werkgevers laat te wensen over: slechts zeven procent kent de belangrijkste wijzigingen in de pensioenwet en bijna een kwart van de werkgevers weet niet welke pensioenregeling zijn organisatie aanbiedt.
Dat blijkt uit onderzoek van ING Pensioencommunicatie, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel. Volgens Peter van Klaveren, directeur ING Pensioencommunicatie, zal meer dan 50 procent van de werknemers minder pensioen ontvangen dan verwacht. "Hun leven, of dat van hun nabestaanden, ziet er straks heel anders uit dan ze hadden gehoopt. Ze moeten langer doorwerken en misschien zelfs hun huis verkopen."
Informatiebehoefte
37 procent van de werknemers geeft aan behoefte te hebben aan meer pensioeninformatie en zelfs 55 procent daarvan wil graag via één op één gesprekken, presentaties en/of workshops persoonlijk geïnformeerd worden. Van Klaveren: "De kredietcrisis maakt mensen onzekerder maar ook kritischer. De informatiebehoefte neemt daardoor alleen maar toe. Het is belangrijk dat werkgevers hun rol gaan oppakken. Sinds de invoering van de Pensioenwet zijn zij namelijk medeverantwoordelijk voor goede pensioencommunicatie."
Onderscheidend vermogen
Een goede pensioenregeling is voor werknemers één van de belangrijkste onderdelen van de secundaire arbeidsvoorwaarden. "Het gros van de Nederlandse werkgevers is zich niet bewust van de kracht van pensioen als wervingsinstrument. De kansen op het aantrekken van nieuw personeel blijven hierdoor onbenut," aldus Van Klaveren. Na vakantiedagen (59 procent) en de locatie van het werk (56 procent) vindt 41 procent van de werknemers het belangrijk dat er een goede pensioenregeling wordt aangeboden. Door de werknemer een goede regeling aan te bieden, kan de werkgever zich onderscheiden ten opzichte van zijn concurrenten. Een goede werkgever vervult daarmee ook zijn zorgplicht, geeft invulling aan goed werkgeverschap en bevordert de loyaliteit van de werknemer.
Duidelijk onderzoek. Ik ben echter nog benieuwd naar wat mensen nu precies willen weten? Is dat ook onderzocht? Ik kan me voorstellen, en dat blijkt bij ons ook in de praktijk, dat mensen zich nu met name zorgen maken over de continuďteit van het fonds of de verzekeringsmaatschappij. In het verlengde daarvan willen mensen weten of er volgend jaar premieverhogingen te verwachten zijn en of er wel of niet geďndexeerd wordt. Als over een paar jaar alles weer op de rails staat (daar ga ik wel een beetje van uit) dan is de behoefte aan informatie weer anders. En uit de praktijk blijkt dat veel mensen dan juist weer niet op (informatie over) pensioen zitten te wachten.