24 december 2008 -
Steeds meer werkzoekenden gebruiken zoekmachines zoals Google op hun speurtocht naar een baan. De zoekmachine staat inmiddels op vijfde plaats als het gaat om de voornaamste manieren waarop mensen zich oriënteren op een baan. Men zoekt daarbij vooral op specialisme en functienamen.
Voor werkgevers is het daarom van belang om met hun recruitmentsite of ‘werken bij’ gedeelte goed zichtbaar te zijn op Google en hun vacatures moeten op de juiste termen vindbaar zijn. Dit blijkt uit onderzoek dat AMC Academie heeft laten doen ten behoeve van haar masterclasses.
Vindbaar
Werkzoekenden zoeken tegenwoordig steeds specifieker op Google. Dit is nodig aangezien Google een grote hoeveelheid resultaten toont bij elke zoekopdracht. Hoe specifieker men zelf zoekt, hoe gerichter het resultaat. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat ruim 40 procent bij hun zoektocht naar een vacature daadwerkelijk vaktermen intikt en een derde zoekt op concrete functienamen.
Advies
AMC Academie adviseert werkgevers om zoveel mogelijk woorden die met het vakgebied te maken hebben terug te laten komen op de recruitmentsite als in de vacatures. Bij functienamen is het van belang om de ‘juiste’ functienamen te gebruiken. "Nog te vaak worden functienamen gebruikt die voor de buitenwereld onbekend zijn en alleen intern gebruikt worden. Breng dus goed in kaart welke functiebenamingen uw doelgroep intypt op Google," aldus Vivian Tsang, projectmanager bij AMC Academie. "Werkgevers die effectief gebruik maken van deze trucs zullen hoger eindigen in de organische resultaten en dus beter vindbaar zijn op Google."